Již od roku 2005, kdy proběhly první zkušební jízdy třívozové soupravy ve složení T3R.EV+VV60LF+T3R.EV, se v Brně uvažovalo o posílení tramvajové dopravy na nejvytíženějších linkách nikoliv zkrácením intervalů mezi spoji, ale navýšením kapacity jednotlivých tramvajových vlaků. Tento záměr však bohužel narazil na legislativní bariéru ve formě omezení maximální délky soupravy tramvají (vyhláška č. 341/2002 Sb.) a další počínání v tomto směru tak bylo velmi nejisté a problematické, přestože všichni cítili, že české předpisy byly v tomto ohledu oproti praxi v ostatních vyspělých evropských zemích poněkud zaostalé. Dopravní podnik se však nevzdal a stále se snažil hledat cesty, jak prosadit řešení kapacitních problémů tímto způsobem. V dubnu 2006 se podařilo po doinstalování kamerového systému a následném udělení výjimky pro provoz nadměrné soupravy konečně trojičku tramvají vypravit na pravidelnou linku. Výjimkou ale dlouhodobě nešlo provoz nadměrných souprav zabezpečit, takže byla ve spolupráci se Sdružením dopravních podniků a ministerstvem dopravy započata iniciativa pro návrh a následné schválení legislativní změny, která by trvalý provoz nadměrných souprav umožňovala. Vše se podařilo dotáhnout do konce až v srpnu 2009, kdy byla schválena novela, která maximální délku tramvajové soupravy změnila na 65 metrů. Od 15. září 2009, kdy novela nabyla účinnosti, tedy již nic nebránilo plnohodnotnému pravidelnému provozu nadměrných souprav.
Od prvního nasazení trojčete na linku (duben 2006) uplynula dlouhá doba a řada provozních faktorů se změnila. Na lince
1, kde byl provoz vysokokapacitních tramvajových vlaků již od prvopočátku plánován, byla upravena všechna nástupiště tak, aby provoz těchto souprav nijak neomezovala. Na lince
12, kam byla trojčata původně nasazována, byl v nejexponovanějších časech všedních dnů zkrácen interval a v neposlední řadě bylo dodáno 6 nových VariíLF2, která byla pořízena mimo jiné se záměrem provozu těchto vozů v soupravách (přičemž délka soupravy 2x VarioLF2 překračuje 46 metrů).
Veškerý vývoj směřoval ke dni 21. září 2009. V toto pondělí konečně v praxi došlo k tak dlouho plánovanému pravidelnému provozu velkokapacitních souprav na lince
1. Konkrétně se jednalo o soupravy 2x VariaLF2
1092+
1093 (vůz 1093 mimochodem první den v provozu) a
1099+
1069 a trojice VarioLF+VV60LF+T3R.EV
1567+
1301+
1531 a
1599+
1304+
1569. Ve všední dny by na linku
1 měly být nadále vypravovány 2 soupravy VariíLF2 a 3 soupravy trojic vozů, aktuální nasazení se však bude samozřejmě odvíjet od disponibility těchto tramvají. Nezbývá než doufat, že dlouho očekávaný pravidelný provoz kapacitních souprav na lince
1 bude probíhat bez problémů a přinese očekávané výrazné posílení dopravy na nejvytíženější brněnské lince.
číst dále