Vzhledem k neustále sílícímu trendu, kterému postupně podléhá stále více městských dopravců v České republice, se i Dopravní podnik města Brna, a.s. rozhodl vyzkoušet několik typů nových sedadel, resp. nových druhů provedení povrchu sedadel. V současné době jsou u dopravních podniků v ČR hromadně zaváděna plastová sedadla (např. Ostrava, kde je sedací část doplněna o koženkovou vložku), kombinace plastového sedadla a plyšového potahu bez molitanové výstelky (např. Olomouc), koženkové potahy sedadel jako náhrada plyšového potahu (autobusy MHD Praha) nebo dřevěná sedadla (např. tramvaje Praha).
Motivem pro náhradu standardních sedadel s celoplyšovým potahem jiným druhem povrchu je zejména mnohem lepší hygiena (snadnější údržba, zejména čištění), úspory dopravců a také vyšší odolnost nových sedadel vůči útokům vandalů. Obecně rovněž platí, že vhodnou volbou typu sedačky, jejího povrchu a také designového a barevného provedení lze výrazně ovlivnit celkový dojem, kterým vozidlo na cestujícího působí.
Plastová sedadla jsou obvykle studená, což cestující pocítí zejména v zimních měsících. Provedení takových sedadel je ovšem u většiny výrobců velmi variabilní. V nabídkách jsou i různé kombinace s koženkovými částmi nebo částečně potažené plyšem. Tím se mírně eliminuje chladnost plastových sedadel, ačkoliv musí dopravce opět řešit obtíže s čištěním látkových potahů, na kterých je špatně vidět špína a prach. Plastová sedadla částečně potažená textilem ovšem obvykle nejsou opatřena molitanovou výstelkou, která bývá považována za nejhorší zdroj bakterií a nečistot.
Dřevěná sedadla obvykle působí elegantněji než plastové sedáky, bývají také odolnější vůči vandalským aktivitám i běžnému provoznímu zatěžování. Zároveň jsou podobně jako plast chladná a navíc po nich klouže oblečení. Klouzavosti lze ovšem zamezit různými koženkovými nálepkami nebo výstelkami v sedací části, které vyvíjí např. firmy C.I.E.B. Kahovec nebo MSV Interier (sedadla obou výrobců jsou aktuálně zkoušena v Ostravě).
Koženka je v našich končinách používána zejména v autobusech Dopravního podniku hlavního města Prahy, a to jako náhrada původního textilního potahu sedadel. Výhodou koženky je, že ji lze potáhnout přes molitanovou výstelku, takže sedadlu zůstane zachována měkkost. Proti látce je ovšem chladnější a méně prodyšná.
Dopravní podnik města Brna, a. s. dosud ve svých vozidlech využíval pouze textilní potahy sedadel (pomineme-li starší tramvaje - laminátové sedáky - nebo autobusy a trolejbusy - koženkové sedáky). Díky současnému trendu padlo rozhodnutí vyzkoušet několik druhů sedadel pro oporu při nastínění cesty, kterou se bude dopravce v otázce sedáků ubírat při nákupu nových vozidel nebo při rekonstrukcí starších.
Prvním typem, který se u DPMB objevil v provozu, jsou sedadla od polského výrobce Ster s označením 8MS. Jedná se o lehká celoplastová sedadla se snadno měnitelnými opěrnými i sedacími částmi. Setkat se s nimi můžeme v autobusu Iveco Crossway LE 12M
7812, kde nahradila původní sedadla s textilním potahem od stejného výrobce. Barva plastových sedáků je světle modrá.
Dalším typem jsou celoplastové sedáky Ideo od německé společnosti Kiel. K vidění budou ve všech nových minibusech SKD Stratos, které budou zaváděny do provozu od prosince 2013. Jejich barva je červená, proti sedadlům Ster jsou jinak tvarovaná a mají mírně zdrsněný povrch proti klouzání.
Prozatím posledním zkoušeným typem sedadel jsou dřevěné sedačky City od firmy C.I.E.B. Kahovec, které svým vzhledem nápadně připomínají lavičky z parku nebo staré sedačkové lanovky. Byly namontovány do autobusu B931E
7459 při generální opravě, která proběhla v tramvajových ústředních dílnách DPMB. K dnešnímu dni prozatím není
7459 v provozu s cestujícími, probíhají však finalizační práce.
číst dále