Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2013 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2013

Prosincové tramvajové aktuality

Po velké prohlídce provedené v Ústředních dílnách DPMB se do provozu s cestujícími vrátily pisárecké tramvaje T3R.PV 1653+1654 a K2R03-P 1030. Nátěry jsou unifikované, vozy 1653 a 1030 obdržely klimatizaci kabiny řidiče Janoza převzatou z trolejbusů.
V prosinci byly rovněž do provozu zařazeny poslední dva vozy VarioLFR.E z plánu pro rok 2013: ev. č. 1590II a 1598II.
K 1. prosinci byly do medlánecké vozovny z Pisárek převedeny dvě tramvaje K2P ev. č. 1107 a 1118II. Slouží jako početní náhrada za vyřazené vozy T3 a T3M, které jsou po rekonstrukcích na VarioLF předávány do Pisárek. Po Novém roce lze očekávat další přesun pisáreckých vozů do Medlánek.
Mezi tramvaje s celovozovými reklamami se přidala KT8D5N 1731 s polepem na developerskou lokalitu Leskava, Anitra 1812 s reklamou na OC Olympia a T3M 1555 s přáním Dopravního podniku cestujícím k pěkným Vánocům. O reklamu naopak přišla K2R 1064, kterou lze nyní v ulicích spatřit v celozeleném laku. číst dále
autor: manil, 18. 12. 2013, trvalý odkaz

Podzimní trolejbusové aktuality

trolejbus 3050 po CO ve vozovně Komín trolejbus 3239 při úpravách na pracovní vůz v dílnách vozovny Komín V posledních dnech jsme mohli zaznamenat několik změn ve vozovém parku trolejbusů. Jednou z nich je prodej vozu 3223 české firmě, která zajistila jeho převoz do ukrajinského Lvova (stejně jako u vozu 3194). Vagónování proběhlo 4.11.2013 na nádraží Brno-Slatina. Po přivezení do svého nového působiště obdržel trolejbus ev. č. 601 a v těchto dnech je již zařazen v tamním provozu.
Naopak brněnský vozový park posílí původně královehradecký vůz 3050, na němž byla dokončena CO. Trolejbus tak byl unifikován s brněnskými vozy typu 21Tr. Dílny opustil také vůz 3003, který podstoupil již druhou GO. Provedení oprav je shodné s předchozími: klimatizace kabiny řidiče Waeco CoolAir CA RT880, lak v ÚD Medlánky (světlý interiér), nový design zadních světel.
Trolejbus 3239, odstavený od června minulého roku, byl před letošní zimou upraven na pracovní vůz. Součástí této úpravy bylo dosazení rozmrazovacího zařízení trolejového vedení, demontáž sedadel v interiéru a přelakování vozu do šedo-bílého nátěru pro odlišení od ostatních vozidel.
Jinou úpravou prošel vůz 3612. Na ten byla zkušebně instalována nová sběrací soustava Lekov TSS 15.1 se stahováky Faiveley TSZ 3 za účelem schválení zařízení DÚ.
číst dále
autor: Lukin, 8. 12. 2013, trvalý odkaz

Konec cedulových T3 v Brně

setkání vozů T3 1597 a 1525 na lince 10 V posledním listopadovém týdnu byla z provozu odstavena poslední T3 bez digitálních transparentů BUSE. Jedná se o vůz 1597, který byl rovněž jedinou provozní T3 bez tlačítek pro poptávkové otevírání dveří cestujícími a také jedinou T3 s původními zásuvkami mnohočlenného řízení ČKD. Od roku 2009, kdy byl vyřazen jeho "B" vůz 1549, který byl také vybaven ČKD zásuvkami, jezdila 1597 výhradně jako sólo na lince 10. V první polovině roku 2014 bude 1597 rekonstruována na VarioLFR.E.
V současné době v provozu zůstává 10 "cedulových" vozů K2, jejich konec lze očekávat nejdříve v roce 2015. Své poslední dny ale dojíždí T3 1525, která představuje posledního zástupce tramvají T3 s původní odporovou elektrickou výzbrojí TR37 - zrychlovač. číst dále
autor: manil, 3. 12. 2013, trvalý odkaz

DPMB zkouší nové typy sedadel pro cestující

plastové sedačky Ster 8MS v 7812 sedadla Kiel Ideo ve Stratosech dřevěná sedadla C.I.E.B. Kahovec City v 7459 Vzhledem k neustále sílícímu trendu, kterému postupně podléhá stále více městských dopravců v České republice, se i Dopravní podnik města Brna, a.s. rozhodl vyzkoušet několik typů nových sedadel, resp. nových druhů provedení povrchu sedadel. V současné době jsou u dopravních podniků v ČR hromadně zaváděna plastová sedadla (např. Ostrava, kde je sedací část doplněna o koženkovou vložku), kombinace plastového sedadla a plyšového potahu bez molitanové výstelky (např. Olomouc), koženkové potahy sedadel jako náhrada plyšového potahu (autobusy MHD Praha) nebo dřevěná sedadla (např. tramvaje Praha).

Motivem pro náhradu standardních sedadel s celoplyšovým potahem jiným druhem povrchu je zejména mnohem lepší hygiena (snadnější údržba, zejména čištění), úspory dopravců a také vyšší odolnost nových sedadel vůči útokům vandalů. Obecně rovněž platí, že vhodnou volbou typu sedačky, jejího povrchu a také designového a barevného provedení lze výrazně ovlivnit celkový dojem, kterým vozidlo na cestujícího působí.

Plastová sedadla jsou obvykle studená, což cestující pocítí zejména v zimních měsících. Provedení takových sedadel je ovšem u většiny výrobců velmi variabilní. V nabídkách jsou i různé kombinace s koženkovými částmi nebo částečně potažené plyšem. Tím se mírně eliminuje chladnost plastových sedadel, ačkoliv musí dopravce opět řešit obtíže s čištěním látkových potahů, na kterých je špatně vidět špína a prach. Plastová sedadla částečně potažená textilem ovšem obvykle nejsou opatřena molitanovou výstelkou, která bývá považována za nejhorší zdroj bakterií a nečistot.

Dřevěná sedadla obvykle působí elegantněji než plastové sedáky, bývají také odolnější vůči vandalským aktivitám i běžnému provoznímu zatěžování. Zároveň jsou podobně jako plast chladná a navíc po nich klouže oblečení. Klouzavosti lze ovšem zamezit různými koženkovými nálepkami nebo výstelkami v sedací části, které vyvíjí např. firmy C.I.E.B. Kahovec nebo MSV Interier (sedadla obou výrobců jsou aktuálně zkoušena v Ostravě).

Koženka je v našich končinách používána zejména v autobusech Dopravního podniku hlavního města Prahy, a to jako náhrada původního textilního potahu sedadel. Výhodou koženky je, že ji lze potáhnout přes molitanovou výstelku, takže sedadlu zůstane zachována měkkost. Proti látce je ovšem chladnější a méně prodyšná.

Dopravní podnik města Brna, a. s. dosud ve svých vozidlech využíval pouze textilní potahy sedadel (pomineme-li starší tramvaje - laminátové sedáky - nebo autobusy a trolejbusy - koženkové sedáky). Díky současnému trendu padlo rozhodnutí vyzkoušet několik druhů sedadel pro oporu při nastínění cesty, kterou se bude dopravce v otázce sedáků ubírat při nákupu nových vozidel nebo při rekonstrukcí starších.

Prvním typem, který se u DPMB objevil v provozu, jsou sedadla od polského výrobce Ster s označením 8MS. Jedná se o lehká celoplastová sedadla se snadno měnitelnými opěrnými i sedacími částmi. Setkat se s nimi můžeme v autobusu Iveco Crossway LE 12M 7812, kde nahradila původní sedadla s textilním potahem od stejného výrobce. Barva plastových sedáků je světle modrá.

Dalším typem jsou celoplastové sedáky Ideo od německé společnosti Kiel. K vidění budou ve všech nových minibusech SKD Stratos, které budou zaváděny do provozu od prosince 2013. Jejich barva je červená, proti sedadlům Ster jsou jinak tvarovaná a mají mírně zdrsněný povrch proti klouzání.

Prozatím posledním zkoušeným typem sedadel jsou dřevěné sedačky City od firmy C.I.E.B. Kahovec, které svým vzhledem nápadně připomínají lavičky z parku nebo staré sedačkové lanovky. Byly namontovány do autobusu B931E 7459 při generální opravě, která proběhla v tramvajových ústředních dílnách DPMB. K dnešnímu dni prozatím není 7459 v provozu s cestujícími, probíhají však finalizační práce. číst dále
autor: manil, 25. 11. 2013, trvalý odkaz

První dva Stratosy v Brně

V pátek 22. listopadu krátce po poledni dorazily do vozovny v Medlánkách první dva nové minibusy SKD Stratos LF38 D. Budou jim přidělena evidenční čísla 7506 a 7507 a po zařazení do provozu se plánuje jejich využití pro méně vytížené linky, zejména 43 a 54 a po prosincové změně jízdních řádů také na částečně obnovenou linku 68 a zcela novou linku 80. Během letošního a následujícího roku bude dodáno celkem 10 těchto minibusů, všechny budou zařazeny do vozovny Medlánky.

Minibusy jsou v celé délce nízkopodlažní a cestujícím nabídnou celkem 38 míst, z toho 16 k sezení (započítáme-li i 2 sklopné sedačky v zadní části). Naproti zadním dveřím, které jsou vybaveny mechanickou nájezdovou plošinou, se nachází místo pro 1 invalidní vozík nebo 2 kočárky. Sedačky Ideo od firmy Kiel jsou v celoplastovém provedení. Při stavbě minibusů byl využit zesílený podvozek automobilu Iveco - Irisbus Daily 70C17. Jsou vybaveny naftovým spalovacím motorem splňujícím evropskou emisní normu EURO 5 a automatickou převodovkou ZF. číst dále
autor: Miky, 22. 11. 2013, trvalý odkaz

Novinky v rodině tramvají Vario

V listopadu byl úspěšně ukončen a vyhodnocen zkušební provoz soupravy VarioLF2 + VarioLF, která jezdila ve složení 1099II + 1523II a objevovala se stabilně na 17. kurzu linky 1. V době probíhajícího zkušebního provozu byla z ústředních dílen do vozovny Pisárky předána nová krátká Varia 1497III, 1556II, 1530II a 1601II. Vozy 1497III a 1556II jezdily krátce společně ve dvojici.
Ve středu 20. 11. 2013 byl počet souprav LF2 + LF1 v ulicích rozšířen na 3. Spřaženy byly soupravy ve složení 1099II + 1556II, 1108II + 1601II a 1127II + 1530II. Pro Varia 1530II a 1601II byla středa 20. 11. zároveň prvním dnem provozu s cestujícími. Vůz 1523II posloužil jako "A" vůz ve dvojici s 1497III, neboť má jako jediný z pisáreckých krátkých Varií elektricky ovládanou výsuvnou plošinu. Současně byl také redukován počet souprav 2x VarioLF2, která se nyní v ulicích objevuje pouze jedna (1092II + 1093II).
Postupně bude docházet k rozšíření dalších souprav "dlouhé + krátké" Vario. Všechny vozy LF2 musí před spřažením s LF1 projít v dílnách drobnými úpravami. Rozsáhlejší úpravou budou procházet i původní vozy VarioLFR.E z let 2006 - 2009, aby byly rovněž spojitelné s vozy VarioLF2.
V ústředních dílnách se nyní dokončují vozy 1590II a 1598II z plánu pro letošní rok. Zároveň již byly dodány dvě skříně pro VarioLF pro rok 2014, které po svém dokončení ponesou ev. č. 1539II a 1525II. číst dále
autor: manil, 22. 11. 2013, trvalý odkaz

Minibus SKD Stratos pro Brno

Na veletrhu CZECHBUS 2013 konaném ve dnech 14. - 16. listopadu 2013 na pražském výstavišti byl poprvé předveden minibus SKD TRADE Stratos LF 38 D pro Brno. V pátek 15. 11. proběhlo slavnostní předání prvního vyrobeného kusu od firem SKD TRADE a Iveco ČR (dodavatel podvozku) zástupcům DPMB, a.s.
Dopravní podnik města Brna odebere v letech 2013 a 2014 celkem 10 kusů minibusů Stratos. Všechny budou přiděleny do vozovny Medlánky a budou nasazovány na méně vytížené linky. číst dále
autor: manil, 17. 11. 2013, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

V nedávné době opustila Ústřední dílny K2P 1118II po velké prohlídce. Provedení nijak nevybočuje z řady ostatních K2P procházejících VP, nátěr je bílý, poslouží jako podklad pro celovozovou reklamu. Novinkou je klimatizace kabiny řidiče od firmy Janoza, která byla demontována z trolejbusu.
Nový celovozový polep obdržela K2P 1107, která nedávno také prošla VP. Propaguje Filharmonii Brno. Základní barva polepu je zlatá, popisky jsou černé a bílé. číst dále
autor: manil, 13. 11. 2013, trvalý odkaz

Nové tramvaje VarioLFR.E v provozu

vyklopená rampa pro nástup imobilních cestujících V průběhu října 2013 byla v Ústředních dílnách DPMB dokompletována a odzkoušena nová VariaLF 1497III a 1556II. Po vykonání TBZ a provedení potřebných revizí Drážní úřad vydal průkaz způsobilosti pro obě tramvaje. Ty byly předány dne 6. 11. 2013 do vozovny Pisárky. Po uvedení do provozu budou prozatím oba vozy provozovány společně v soupravě.
Nová Varia jsou již předchystaná pro provoz v soupravách VarioLF2 + VarioLF. Zásuvky mnohočlenného řízení jsou uchyceny na spřáhlech po vzoru Varií DP Olomouc či vozů 1099II a 1523II. Spřáhla na obou čelech jsou pevná. Panel řidiče je unifikován s vozy LF2 - kolébkové ovladače, stejné rozvržení, liší se pouze absencí nadřazeného řídícího a diagnostického systému.
Nejvýznamnější novinkou mezi brněnskými tramvajemi je vůbec první užití mechanické výklopné plošiny pro vozíčkáře. Toto řešení bude využito pouze u krátkých vozů Vario, které je plánováno využívat zejména jako "B" vozy v soupravách s Variem LF2. V případě, že bude tramvajový vlak veden Variem s mechanickou plošinou, bude řidič postupovat stejně jako řidiči autobusů a trolejbusů s výklopnými plošinami - pomocí háku umístěného v kabině řidiče plošinu vyklopí a tím umožní nástup cestujícímu na invalidním vozíku. Signalizace požadavku na vyklopení plošiny je shodná s tramvajemi s elektrickou plošinou.
Mezi další novinky patří např. klimatizace kabiny řidiče od firmy Waeco. Jedná se o typ CoolAir RT880, která je v současné době montována na trolejbusy při velkých prohlídkách nebo mimořádně jako náhrada klimatizace Janoza. Užití u tramvají je limitováno nízkou hloubkou klimatizace, z toho důvodu je možné ji dosazovat pouze na tramvaje Vario. Ostatní komponenty na nových Variích jsou již standardně dosazované, za zvláštní zmínku stojí např. posuvná okna v salonu cestujících.
číst dále
autor: manil, 6. 11. 2013, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality

V průběhu první poloviny října byly do provozu po velkých prohlídkách zařazeny KT8D5R.N2 1712 a K2P 1107. Oba vozy jsou v unifikovaném laku a oba mají přípravu na instalaci klimatizace Janoza. Z drobných změn na vozidlech jmenujme např. standardně prováděné náhrady elektromagnetických pískovačů vzduchovým systémem Tribotec, u KT8 pak přesun odpojovače trolej-zem do zástěny kabiny "A".
V říjnu byly rovněž dodatečně namontovány klimatizace Janoza CoolAir A-80 na vozy K2P 1048 a KT8D5R.N2 1736, které prošly velkými prohlídkami nebo generálními opravami letošní rok a mají pro klimatizační jednotku přípravu (upravená střecha nad kabinou řidiče, kabeláž...). Tyto klimatizace nejsou nakupovány jako nové, ale pocházejí z trolejbusů, kde jsou nahrazovány klimatizacemi Waeco. Postupně bude docházet k dalšímu dovybavování tramvají klimatizacemi Janoza tímto způsobem. číst dále
autor: manil, 16. 10. 2013, trvalý odkaz

Trolejbusové aktuality

skelet vozu 3045 při CO v dílnách vozovny Komín trolejbus 3045 čerstvě po CO na lince 32 Koncem měsíce září se do provozu vrátil vůz 3045II po CO. Tento původně jihlavský vůz byl, jako jediný z odkoupených ojetých vozidel typu 21Tr, zařazen pouze po menších úpravách do provozu s cestujícími (24.9.2011). Díky modrému nátěru, ve kterém byl vůz dodán z Jihlavy, si tento trolejbus získal oblibu nejen u zájemců o MHD. K těžké údržbě došlo až přistavením vozu do dílen letos v květnu. Původně bylo plánováno v rámci celkové opravy trolejbus přelakovat do standardních barev, nakonec byl na voze obnoven atypický modrý nátěr. Lakování bylo provedeno v ústředních dílnách Medlánky. Dále došlo k dosazení klimatizace kabiny řidiče Waeco CoolAir CA RT880 a nových zadních světel.
Další novinkou je odstavení vozu 3617 pro vadnou hnací nápravu. Tento vůz se tak přidal k dalším odstaveným vozidlům 25Tr - 3611, 3612 a 3613. Na vozech 3609 a 3616 byla závada hnací nápravy vyřešena a jsou již zpět v provozu. číst dále
autor: Lukin, 3. 10. 2013, trvalý odkaz

Po Brně zeleně - zkoušky elektrobusu Siemens Rampini

Po letním zkušebním provozu elektrobusů AMZ City Smile 10E a SKD STRATOS zavítá do Brna další testovací vozidlo - elektrobus Siemens Rampini vídeňského dopravního podniku. Na první pohled nejvíce zaujme pantograf na střeše autobusu - vůz je schopen se během stání na konečné nabíjet z trolejbusového vedení. Dopravní podnik města Brna se rozhodl pro předváděcí jízdy zavést zvláštní linku s označením E v trase Mendlovo náměstí - Výstaviště, hlavní vstup - Přístaviště, kde bude následovat okružní plavba lodí. Jízdné je stanoveno na 100 Kč za zpáteční jízdenku (Mendlovo náměstí - Přístaviště, plavba lodí, Přístaviště - Mendlovo náměstí), děti do 10 let zaplatí polovinu. Jízdenky budou prodávány u průvodčího v elektrobusu. Linka E bude v provozu od 5. do 13. října podle zvláštního jízdního řádu:

elektrobusloďelektrobus
Mendlovo nám.Výstaviště,
hl. vstup
PřístavištěPřístaviště - okružní plavbaPřístavištěVýstaviště,
hl. vstup
Mendlovo nám.
odjezdodjezdpříjezdodjezdpříjezdodjezdpříjezdpříjezd
9:009:029:189:2510:1010:2010:3610:38
10:0010:0210:1810:2511:1011:2011:3611:38
11:0011:0211:1811:2512:1012:2012:3612:38
13:0013:0213:1813:2514:1014:2014:3614:38
14:0014:0214:1814:2515:1015:2015:3615:38
15:0015:0215:1815:2516:1016:2016:3616:38
16:0016:0216:1816:2517:1017:2017:3617:38
číst dále
autor: Miky, 2. 10. 2013, trvalý odkaz

Souprava VarioLF2 + VarioLF v provozu s cestujícími

první vypravení do provozu s cestujícími 30. září 2013 Poslední zářijový den byl zároveň prvním dnem, kdy v Brně poprvé zasáhla do provozu s cestujícími nová souprava tramvají řady VarioLF, a sice VarioLF2R.E + VarioLFR.E. Souprava je tvořena z vozů VarioLF2 1099II a VarioLF 1523II, které před spojením do soupravy prošly velkou prohlídkou v ústředních dílnách, při které byly upraveny pro provoz v takovém spojení. U obou vozů byly upraveny zásuvky mnohočlenného řízení, které byly uchyceny na spřáhla. Toto řešení je převzato z olomouckých nebo plzeňských Varií a vykazuje vyšší sprovozní spolehlivost díky kratšímu propojovacímu kabelu mezi vozy. U 1523II byl rovněž změněn typ ovladačů na palubní desce za kolébkové a jejich rozvržení, které je nyní identické s vozy VarioLF2. Doplněny byly také kamery sledující dveřní prostory atd. Oběma vozům byl také upraven řídící software a různé jízdní parametry pro bezproblémový chod celé soupravy.
První souprava 1099II+1523II se nyní po absolvování spolehlivostní zkoušky bez cestujících podrobuje jednoměsíčnímu zkušebnímu provozu s cestujícími. Vypravována je v pracovní dny na 17. kurz linky 1. Po vyhodnocení zkoušek a schválení úprav Varií Drážním úřadem bude postupně docházet k sestavování dalších souprav a k nahrazení "trojčat" a souprav 2x VarioLF2. První soupravy budou sestaveny z vozů VarioLF2 1108II a 1127III a VarioLF 1497III a 1556II, které jsou pro vzájemné spojení prakticky nachystány. Dále budou postupně prováděny úpravy ostatních vozů VarioLF2 a VarioLF. číst dále
autor: manil, 30. 9. 2013, trvalý odkaz

Poslední dvě B931 bez GO v Brně

7463 po GO na lince 52 Přes léto pokračovaly generální opravy autobusů jak ve zlínském Zlineru, tak v Brně v Ústředních dílnách dopravního podniku. Během posledních měsíců se po provedené GO do provozu vrátily vozy B931 7461 (červen, GO v ÚD Medlánky), 7472 (červen, GO ve Zlineru), 7471 (červenec, GO ve Zlineru), 7460 (září, GO v ÚD Medlánky), 7463 (září, GO ve Zlineru) a 7466 (září, GO ve Zlineru), z kloubových vozů pak autobusy B961 2364 (červen) a 2366 (srpen, oba GO ve Zlineru).

Na GO byly naopak přistaveny vozy B931 7458 (srpen, GO v ÚD Medlánky), 7470 (srpen, GO ve Zlineru) a 7474 (září, GO ve Zlineru) a vozy B961 2378 (červen) a 2370 (srpen, oba GO ve Zlineru). Na letošní rok byla také plánována generální oprava vozu 2368, v srpnu byl ale zjištěn prasklý rám zadního článku, což vedlo k okamžitému odstavení. Vzhledem ke stavu autobusu se uvažovalo dokonce o jeho vyřazení, nakonec ale pravděpodobně bude ještě letos převezen do Zlína, kde se podrobí generální opravě v příštím roce.

V rámci generálních oprav budou do vozů 7458 a 7459 (který se nachází v Ústředních dílnách v Medlánkách už od května) zkušebně namontovány nové sedačky pro cestující. Vůz 7458 dostane plastová sedadla, do vozu 7459 budou namontovány sedačky ve dřevěném provedení. Všechny ostatní generální opravy by měly být ve shodném provedení jako ty dřívější, kromě celkové opravy autobusu a všech komponent je tedy nejvýraznější změnou dosazení klimatizace kabiny řidiče Waeco CoolAir CA 850S a u vozů B931 nahrazení původní čelní masky maskou dle typu B951, pokud již nebyla nahrazena dříve. Od roku 2013 se upustilo od montáže panelu BS170, tzv. "perlové šňůry".

Posledními zástupci typu B931 bez GO tak zůstávají vozy 7438 a 7464. Vzhledem k tomu, že vůz 7438 byl do roku 2012 využíván pro účely dopravního podniku jako zájezdové vozidlo, nemá ještě najeté potřebné kilometry. Vůz 7464 zase prošel v roce 2011 opravou většího rozsahu ve vozovně Husovice, generálky by se ale ještě v letošním roce dočkat měl. číst dále
autor: Miky, 23. 9. 2013, trvalý odkaz

Prodej trolejbusu 14Tr07 3194

Ve středu 11. září 2013 opustil Brno poslední nemuzejní trolejbus v červeno-krémovém nátěru - 14Tr07 3194. Po svém odstavení z provozu s cestujícími na konci května 2013 byl nabídnut k prodeji. Odkoupen byl soukromou českou firmou, která zajistí přepravu trolejbusu po železnici a prodej provozovateli trolejbusů ve státech východní Evropy. Předpokládanou destinací je západoukrajinské město Lvov, kde se již původem brněnské 14Tr provozují.
Před samotnou nakládkou na železniční vagón byly na trolejbuse provedeny drobné opravy ve vozovně Husovice. Podobný osud by měl v blízké době potkat i 14TrR 3223.
Doplnění 25. 9.: Dne 18. září dorazila 3194 do západoukrajinského Lvova, kde bude do provozu zařazena pod evidenčním číslem 600. číst dále
autor: manil, 16. 9. 2013, trvalý odkaz

Nákup dalších ojetých trolejbusů 21Tr z Hradce Králové

Budoucí 3055 ve svém původním působišti Budoucí 3052 ve svém původním působišti V letošním roce odkoupil Dopravní podnik města Brna od Dopravního podniku města Hradce Králové dalších 5 kusů ojetých trolejbusů Škoda 21Tr. Jedná se o vozidla, která byla u původního dopravce DPmHK odstavena z provozu po zařazení nových trolejbusů Škoda 30Tr (v karoserii SOR NB 12), díky nimž se stala nadbytečnými. Ojeté 21Tr v Brně částečně omladí vozový park trolejbusů, ale zejména zvýší podíl nízkopodlažních vozidel. Jak je již zavedeno u trolejbusů 21Tr z první várky z Hradce Králové nebo Jihlavy, nově odkoupené vozy budou prozatím odstaveny ve vozovně Komín a po provedení GO budou postupně v provozu nahrazovat trolejbusy 14Tr, které dojedou předepsané kilometry do vyššího stupně dílenské prohlídky.
Letošní pětice trolejbusů 21Tr byla dodávána pomocí silničního návěsu od 2.9. do 6.9., a to každý den jeden vůz. Původní hradecká ev. č. 43, 44, 45, 46 a 47 u DPMB obdrží evidenční čísla 3052II, 3053II, 3054II, 3055II a 3056II. U všech vozidel je v plánu jejich zařazení do provozu s cestujícími po provedení generální opravy, dovolí-li to jejich technický stav.
Trolejbusem 3056II by měly nákupy ojetých trolejbusů u DPMB skončit a dále se nakupovat pouze nová vozidla. V současné době již běží výběrové řízení pro nákup nových nízkopodlažních kloubových trolejbusů. číst dále
autor: manil, 9. 9. 2013, trvalý odkaz

K2P 1046 a 1085 po velkých prohlídkách

Na přelomu srpna a září byly po velkých prohlídkách do provozu zařazeny medlánecké K2P 1046II a 1085. Oba vozy jsou ve shodném provedení a bez výraznějších změn oproti stavu před velkou prohlídkou. Nátěr je unifikovaný. číst dále
autor: manil, 6. 9. 2013, trvalý odkaz

Prázdninové aktuality z trolejbusového provozu

odstavený troljebus 3616 ve vozovně Komín trolejbus 3040 s klimatizací Waeco V průběhu letních prázdnin vyjel na linku vůz 3276 po střední opravě. Během této opravy byl přelakován do unifikovaného nátěru a jediným trolejbusem s celovozovým neunifikovaným nátěrem se tak stal vůz 3045II. Ten se aktuálně nachází v dílnách na CO.
Novinkou je také zkušební dosazení klimatizace Waeco CoolAir CA RT880 na vozy 3006 a 3040II. Na trolejbus 3006 bylo dosazení klimatizace učiněno v rámci GO, kterou vůz prošel. Provedení opravy je shodné s předešlými opravami vozidel 21Tr – světlý interiér a nový design zadních světel. Po velké prohlídce, jejíž provedení je rovněž shodné s předešlými opravami vozidel typu 15TrM, se vrátil na konci srpna do provozu také trolejbus 3504.
Z důvodu poruch hnacích náprav u trolejbusů typu 25Tr dochází k odstavování vozidel tohoto typu, aktuálně se jedná o vozy 3609, 3611, 3612, 3613 a 3616. Zbývají tak pouze čtyři provozní trolejbusy 25Tr. Dopravní podnik naléhavou situaci řeší s cílem navrátit do provozu všechna vozidla v co možná nejkratším čase.
Poslední prázdninovou novinkou je vybudování trolejového odbočení z ulice Tvrdého do ulice Úvoz a naopak. Linka 35 je tedy již obsluhována trolejbusy a skončil tím dočasný provoz autobusů na této lince. číst dále
autor: Lukin, 3. 9. 2013, trvalý odkaz

Zkušební provoz klimatizace prostoru pro cestující

7651 s novou klimatizací prostoru pro cestující Klimatizace prostoru pro cestující na voze 7651 Dopravní podnik města Brna přistoupil v druhé polovině léta ke zkušebnímu provozu klimatizace prostoru pro cestující. Dvě klimatizační jednotky typu Spheros Citysphere byly namontovány na místo střešních větracích otvorů u autobusu Citelis 12M 7651. Klimatizace je ovládána ze stanoviště řidiče a její výkon umožňuje navolit teplotu až o 6°C nižší, než je teplota okolního vzduchu. číst dále
autor: Miky, 31. 8. 2013, trvalý odkaz

Druhé Vario LF2 pro rok 2013 v provozu s cestujícími

Druhé a poslední VarioLF2R.E pro rok 2013 nese ev. č. 1127III. Postaveno bylo v ústředních dílnách DPMB jako rekonstrukce původního vozu K2 1127II, který v únoru letošního roku na Vídeňské ulici najel do 13T 1909. Kvůli poškození předního čela bylo rozhodnuto přistavit k rekonstrukci právě vůz 1127II místo původně plánované 1082.
Premiéru na lince s cestujícími si VarioLF2 1127III odbylo dne 22. srpna 2013 na odpolední části děleného kurzu 00513. Jeho provedení je shodné s prvním letošním vozem 1108II. Má tedy klimatizaci kabiny řidiče značky Konvekta, všechna okna s posuvným vrchním dílem, topné jednotky salonu Tribotec, podlahovou krytinu ALTRO v tmavě šedém vzoru atd. VarioLF2 1127III je stejně jako 1108II koncipováno jako přední vůz v případě spojování do souprav, a to z důvodu plánovaného řazení všech VariíLF2 jako první vozy v soupravách VarioLF2 + VarioLF. Pod předním čelem se nachází skládací spřáhlo, které je překryto odnímatelným krytem, zadní spřáhlo je pevné a je opatřeno zásuvkou "vzoru Olomouc", která umožňuje užití krátkého propojovacího kabelu mezi vozy.
Zmiňované soupravy "dlouhé + krátké" Vario budou od konce léta postupně zaváděny do provozu a budou tak nahrazovat soupravy VarioLF+VV60LF+T3R.EV (trojčata) a soupravy 2x VarioLF2. První taková souprava se již zkouší v ústředních dílnách ve složení 1099II+1523II, které čerstvě prošly VP, při níž byly upraveny pro provoz v takové soupravě. Po najetí předepsaných kilometrů bez cestujících bude Vario 1523II převedeno do Pisárek a bude společně s 1099II uvedeno do zkušebního provozu s cestujícími. číst dále
autor: manil, 22. 8. 2013, trvalý odkaz

Reklamní aktuality

V průběhu první poloviny srpna přišla o svůj reklamní polep K2R03-P 1030, nyní je v ulicích brna k vidění v tmavě modrém podkladovém laku.
Nový celovozový reklamní polep naopak obdržela K2 1125, která nedávno opustila dílny po provedení velké prohlídky. Propaguje Rezidence Jabloňový Sad v Moravanech zelenou, černou a oranžovou barvou reklamní grafiky. číst dále
autor: manil, 15. 8. 2013, trvalý odkaz

Tramvajové aktuality

1701 po VP V průběhu července se do provozu s cestujcími vrátily vozy KT8D5R.N2 1701 a 1736 a také T3G 1610+1612. Zatímco 1701 prošla pouze velkou prohlídkou bez výraznějších změn vyjma přesunu odpojovače trolej-zem za "A" kabinu řidiče, 1736 se podrobila generální opravě spojené s dosazením nízkopodlažního středního článku. Jedná se o předposlední KT8, která prošla modernizací na typ KT8D5R.N2, po dokončení GO 1724 bude celý projekt rekonstrukce KT8 spojené se znízkopodlažněním středního článku dokončen.
Dvojice tramvají T3G 1610+1612 prošla rovněž generální opravou. Během GO byla položena prostiskluzová podlahová krytina ALTRO, nožní řadič byl nahrazen ručním Alfa Union, brzdový odporník byl přesunut na střechu, doplněny byly digitální panely BUSE a dále byly provedeny úpravy a práce obvyklé při generálních opravách. Vůz 1610 je rovněž opatřen klimatizací Janoza, protože byl dokončen již v průběhu jara, kdy se klimatizace Janoza při vyšších dílenských opravách ještě dosazovaly.
Nátěry všech zmiňovaných vozů jsou unifikované. číst dále
autor: manil, 1. 8. 2013, trvalý odkaz

Testování elektrobusů v Brně

Elektrobus AMZ vystavený na Czech Raildays 2013 Brněnský dopravní podnik plánuje v příštím roce pořízení několika elektrobusů za přispění z fondů EU díky účasti v projektu Civitas Plus II. Samotnému nákupu vozidel bude předcházet zkušební provoz několika elektrobusů, u nichž budou sledovány provozní vlastnosti, zejména dojezd na jedno nabití. Rovněž během zkušebního provozu s cestujícími bude ve vozidle přítomen průvodčí, který bude cestujícím předkládat k vyplnění anketní lístek k vyjádření spokojenosti se zkoušeným elektrobusem.
Prvním zkušebním elektrobusem v Brně bude polský AMZ City Smile 10E, který byl představen v červnu v Ostravě na veletrhu Czech Raildays a následně zkoušen na linkách Dopravního podniku Ostrava. Na linkách DPMB by se měl objevovat mezi 16. a 22. červencem.
Dalším vozidlem bude SKD STRATOS vyráběný v České republice a postavený na podvozku Iveco. Tento minibus bude zkoušen na méně vytížených linkách, a sice v době od 1. do 19. srpna 2013.
Posledním elektrobusem bude vůz Siemens-Rampini, který bude zapůjčen od vídeňského městského dopravce Wiener Linien. Tento vůz se vyznačuje zejména možností dobíjení mimo pevná zázemí (vozovny), a to z trolejového vedení tramvají nebo trolejbusů pomocí pantografu. Vozidlo Siemens-Rampini se bude pohybovat zejména na turistických linkách v termínu 7. - 11. října v souvislosti s konáním prvního ročníku veletrhu Eurotrans. O jeho nasazení bude DPMB informovat na svých webových stránkách. číst dále
autor: manil, 13. 7. 2013, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

Konec června s sebou do brněnské hromadné dopravy mimo ukončení školního roku a s ním spojené prázdninové omezení provozu přinesl i několik kolejových novinek.
První z nich je navrácení tramvaje K2 1125 po provedené velké prohlídce v ústředních dílnách do provozu. V rámci VP se dočkala instalace poptávkového otevírání dveří, které dosud neměla a také dosazení sady transparentů BUSE.
Druhou novikou je celovozový reklamní polep Hypoteční banka na 13T 1929. Na rozdíl od Prahy, kde jsou tramvaje Škoda 14T velmi populární pro inzerenty se zájmem o celovozové reklamy, je v Brně 13T pro CVR využita po téměř půl druhém roce. V současnosti lze v ulicích Brna potkat pouze dva vozy 13T s celovozovým polepem z celkového počtu 29 - 1902 ROP Jihovýchod a nově 1929. Ostatní 13T jsou ovšem často využívány pro instalace Tramboardů na levé části vozidel (vyjma vozů 1907 - 1915 spolufinancovaných z ERDF, které nesmí být v monitorovacím období EU využívány pro žádný druh komerce). číst dále
autor: manil, 5. 7. 2013, trvalý odkaz

První VarioLF2R.E pro rok 2013 v provozu

V sobotu 29. června se v provozu s cestujícími poprvé objevilo VarioLF2R.E 1108II, tedy první ze dvou kusů z plánu pro rok 2013. Proti předchozím vozům se liší v několika detailech. Na první pohled zaujme jiné řešení předního čela. Přímo uprostřed pod stěračem je místo obvyklého evidenčního čísla vozu umístěno logo Aliance TW Teamu (sdružení firem Pragoimex, KOS Krnov a VKV Praha - firem zajišťujících výrobu Varií), evidenční číslo je inverzní a je nalepeno ve spodní části předního čela. Další novinkou je jiný typ klimatizace kabiny řidiče. Počínaje vozem 1108II jsou VariaLF2 osazována klimatizacemi Konvekta KL 20E. Narozdíl od klimatizací Thermo King montovaných na všechna předchozí VariaLF2 pracují Konvekty s "nízkým" napětím 24 V, jsou menší a zároveň mají nižší pořizovací náklady při srovnatelném chladícím účinku.
Zásuvka mnohočleného řízení je nyní umístěna přímo na pevném spřáhle vozu nedaleko hlavy, pro spojení s ostatními vozy bude postačovat krátký kabel. Prostiskluzová podlaha ALTRO byla užita v tmavě šedé barvě bez teček. Cestující navíc jistě ocení okna s posuvnou vrchní částí nově namísto výklopné.
Druhý vůz VarioLF2 pro letošní rok se v Ústředních dílnách nachází v závěrečné fázi kompletace.
K dnešnímu dni (5. 7. 2013) se v Brně nachází 4 skříně z celkového počtu 6 kusů pro krátká VariaLF. První skříň (1497III) se již kompletuje. číst dále
autor: manil, 4. 7. 2013, trvalý odkaz

Šalina pub - barová a restaurační tramvaj na brněnských kolejích

Šalina pub při představení na Moravském náměstí Interiér vozu při pohledu zepředu Šalina pub přijíždí do pisárecké vozovny; zde bude i deponována V sobotu 15. června krátce před polednem byla veřejnosti představena a za účasti generálního ředitele DPMB Ing. Miloše Havránka, manažera pivovaru Starobrno Petra Syřiště a dalších zástupců slavnostně pokřtěna barová a restaurační tramvaj Šalina pub, která vznikla rekonstrukcí vozu K2R 1018 v Ústředních dílnách Dopravního podniku města Brna v Medlánkách.



» číst celý text... číst dále
autor: Miky, 17. 6. 2013, trvalý odkaz

Restaurační tramvaj K2R 1018

Brno je často mezi dopravními nadšenci i mezi laickou veřejností přezdíváno "Šalingrad", a to nejen díky ryze brněnskému označení tramvají - "šalina", ale i díky typově nejrozmanitějšímu vozovému parku tramvají v České republice. Nyní se dočkalo další tramvajové speciality, která v u nás ani na Slovensku nemá konkurenci.
Jedná se o restaurační tramvaj, která vznikla nevratnou přestavbou tramvaje K2R 1018, která byla realizována v brněnských ústředních dílnách. Při rekonstrukci byly zaslepeny 2. a 4. dveře a dále několik oken okolo kloubu. Na pozici za 3. dveře bylo dosazeno chemické WC se zásobníkem. Za kloubem se rovněž nachází malý bar s výčepem, kávovarem a mikrovlnou troubou. Sedadla tramvaje byla potažena tmavě zelenou koženkou a většina z nich byla usazena kolmo ke směru jízdy po obou bočnicích vozu. Za kabinou řidiče se nachází dvě řady stolů, okolo kterých jsou sedadla uspořádány naproti sobě v konfiguraci 2+1. Trakční výzbroj vozu a ostatní hlavní komponenty zůstaly zachovány, doplněn byl ale další statický měnič a měnič napětí 600 V - 230 V.
Celá tramvaj je laděna do barev pivovaru Starobrna, který se na celém projektu finančně podílel. Lak vozu je tmavě zelený s polepy Starobrna, interiér vozu je oblepen imitacemi dřeva rovněž s logy Starobrna.
Barový vůz K2R 1018 bude slavnostně představen a pokřtěn na náměstí Svobody v sobotu 15. 6. 2013 v 11.45. Po prezentaci se přesune do vozovny Medlánky a bude vystaven při příležitosti dne otevřených dveří. Deponován bude stejně jako před přestavbou ve vozovně Pisárky. Vyjíždět bude zejména na objednané jízdy, v plánu je ovšem i jeho pravidelné využívání. Konkrétní podmínky prozatím nejsou určeny. číst dále
autor: manil, 14. 6. 2013, trvalý odkaz

První B961 po GO v Brně

2365 první den v provozu po GO na lince 50 Ve středu 29. května 2013 byl ze zlínského Zlineru do Brna přivezen vůz B961.1970 2365 po generální opravě. Stal se tak prvním generálkovaným autobusem typu B961 v Brně. Při opravě byla provedena revize rámu a výměna oplechování, výměna podlahy, přečalounění sedaček, výměna obložení interiéru a výměna dalších starých nebo opotřebovaných komponent. Samozřejmostí je nový lak, který odpovídá barevnému schématu městských autobusů. Místo klimatizace Ebercool Master Plus byla dosazena klimatizace Waeco CoolAir CA 850S. Autobus byl poprvé nasazen do provozu s cestujícími ve čtvrtek 6. června, a to na 2. kurzu linky 50.

Shrňme ještě předchozí generálky autobusů v první polovině roku 2013. V lednu byl do provozu zařazen vůz 7457 po provedené GO v medláneckých Ústředních dílnách. V letošním roce jsou v ÚD Medlánky naplánovány další 4 generálky autobusů B931, z nichž sem už 3 byly přistaveny; jedná se o vozy 7461 (přistaven lednu), 7460 (přistaven v březnu) a 7459 (přistaven v květnu). Pokračují i generální opravy ve Zlineru. V dubnu byl ze Zlína přivezen vůz 7469, v květnu pak následoval vůz 7473. Ve Zlíně se momentálně nachází vozy 7471 (odvezen v květnu), 7472 (odvezen v dubnu), 2364 (odvezen v březnu) a 2366 (odvezen v dubnu). Z řad zástupců typu B931 tedy zůstávají zatím bez GO vozy 7438, 7458, 7463, 7464, 7466, 7470 a 7474. číst dále
autor: Miky, 13. 6. 2013, trvalý odkaz

Dvě skříně pro VarioLF dodány do Brna

V druhé polovině května byly do Brna dodány první dvě skříně pro tramvaje VarioLFR.E (krátké provedení bez kloubu) z celkového počtu 6 ks pro rok 2013. Po dokončení kompletace v brněnských ústředních dílnách budou předány do vozovny Pisárky a budou plně kompatibilní s tramvajemi VarioLF2. Postupně je v plánu v provozu nahradit všechny soupravy 2x VarioLF2 soupravami VarioLF2 + VarioLF.
První skříň budoucího ev. č. 1497III byla dodána dne 15. 5. 2013 a nese výrobní číslo 191/2013, druhá skříň s výrobním číslem 192/2013 (budoucí 1556II) byla přivezena 27. 5. 2013. Obě skříně prozatím stojí na 9. koleji ve vozovně Medlánky a čekají na uvolnění kapacity ústředních dílen, kde jsou momentálně ve stádiu finální kompletace vozy KT8 1736 a VarioLF2 1108II. číst dále
autor: manil, 1. 6. 2013, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

Vážení příznivci stránek BMHD, po delší době Vám přinášíme přehled tramvajových novinek za poslední dva měsíce. Již koncem března se do provozu po velké dílenské prohlídce vrátila K2R03 1037. Při prohlídce byla nalakována do standardního unifiku, dostala klimatizaci kabiny řidiče Janoza CZ CoolAir A-80 a polopantograf (Stemmann Fb700) byl otočen kloubem vzad jako u ostatních K2R procházejících VP.
Jako další tramvaj opustila dílny po velké prohlídce souprava T3G 1635+1636. Přední vůz soupravy má klimatizaci Janoza. Oba vozy vyjely z dílen s unifikovaným nátěrem, koncem května však obdržely celovozový reklamní polep na Tunisko, které je zde propagováno jako turistická destinace. U 1635 je rovněž zajímavostí LED diodové osvětlení interiéru. Za denního světla nelze pozorovat změnu, protože LEDková tělesa jsou ukryta v původních zářivkových krytech. V noci je patrná rozdílná barva osvětlení a nižší intenzita (odpovídající normám ČR), kterou jistě ocení řidiči. V současné době tento druh osvětelní prochází schvalovacím procesem a je možné, že se v budoucnu objeví i v dalších tramvajích.
Dalšími vozy, které prošly VP, byly K2P 1026 a 1048. Oba vozy jsou v unifikovaném nátěru. V současné době jsou oba vozy v provozu bez klimatizace kabiny řidiče. U 1026 byla dočasně demontována pro poruchu, 1048 ji prozatím neobdržela vůbec, má však upravenou střechu nad kabinou pro její rychlou dodatečnou montáž.
K2P 1042 přišla o celovozový reklamní polep, nyní jezdí v unifiku. číst dále
autor: manil, 1. 6. 2013, trvalý odkaz

Další z ex-jihlavských trolejbusů 21Tr v provozu

3046 v první den provozu na Mendlově náměstí 29. března 2013 vyjel poprvé na linku trolejbus Škoda 21Tr evidenčního čísla 3046II, který byl v roce 2011 odkoupen z Jihlavy. Po krátkém působení v roli pracovního vozu čekal na uvolnění kapacity dílen a ve druhé polovině roku 2012 se podrobil generální opravě dle brněnských zvyklostí - atypické prvky byly standardizovány, vůz obdržel nový lak v Ústředních dílnách v Medlánkách, nová zadní světla, informační panel BS 120 a klimatizaci kabiny řidiče Janoza CoolAir A-80. Brzy se do provozu s cestujícími chystá i číslo 3047II stejného provedení. číst dále
autor: Fixi, 30. 3. 2013, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

T3P 1628 přišla v průběhu března o svoji světle modrou celovozovou reklamu na boty Baťa. Nyní je ke spatření v unifikovaném nátěru.
V druhé půli března byla v areálu Ústředních dílen rozřezána a do kovošrotu odvezena odstrojená skříň vozu K2 1106. Pod číslem 1106II již více než 2 měsíce jezdí nové VarioLF2.
Za zmínku stojí i fakt, že T6A5 1201 jako první najezdila předepsaný počet kilometrů a byla předána do Ústředních dílen k provedení generální opravy. Její "B" vůz 1202 prozatím čeká na uvolnení kapacity v ÚD.
Do dílen naběhla také K2R 1018, která bude v rámci opravy vyššího stupně (za přispění sponzora) rekonstruována na barovou pártytramvaj a nebude již dále sloužit v běžném provozu s cestujícími. číst dále
autor: manil, 26. 3. 2013, trvalý odkaz

Skříně na VarioLF2 pro rok 2013 v Brně

V průběhu března byly do Brna dodány hrubé stavby skříní opatřené základovým nátěrem pro tramvaje VarioLF2R.E, které jsou v Brně pořizovány jako rekonstrukce vozů K2. V letošním roce je v plánu takto rekonstruovat 2 vozy. Jedná se o ev.č. 1108II a 1127III. Druhý jmenovaný vůz byl do plánu rekonstrukcí zařazen místo původně plánované K2 1082 až po únorovém najetí K2 1127II do 13T 1909 před zastávkou Nemocnice Milosrdných bratří.
Skříně pro VariaLF2 jsou vyráběny a svařovány v KOS Krnov a do Brna se dodávají pomocí silničních trailerů. Každý díl tramvaje je naložen na jednom návěsu. V areálu Ústředních dílen v Medlánkách dochází ke složení na jalové podvozky za pomocí jeřábu.
První skříň pro budoucí vůz 1108II do Brna dorazila dne 7.3.2013, 1127III pak ve středu 20.3.2013. První dodaná skříň se již v ÚD podrobuje postupné kompletaci, druhá tramvaj je prozatím uskladněna v hale vozovny Medlánky a čeká na uvolnění kapacity dílen.
V letošním roce dále očekáváme dodání 6 kusů skříní pro rekonstrukce tramvají T3 na VarioLF. Ty budou po dokončení předávány do vozovny Pisárky a budou zapojovány za VariaLF2 a postupně tak nahrazovat dlouhé soupravy 2x VarioLF2. číst dále
autor: manil, 26. 3. 2013, trvalý odkaz

Reklamní aktuality

V první polovině března byla K2P 1077, která nedávno sjela z Ústředních dílen po velké prohlídce, opatřena celovozovým polepem na Knihovnu Jiřího Mahena v Brně. Přední článek je zelený, na zadním článku jsou na zeleném a hnědém podkladu vyobrazeny hřbety knih. 1077 byla s novou reklamou pokřtěna v odpoledních hodinách v úterý 12.3. na odstavné koleji na Komenského náměstí.
O celovozový polep naopak přišla K2P 1023. číst dále
autor: manil, 13. 3. 2013, trvalý odkaz

K3R-N 1754 zpět v provozu

Po třech letech odstavení byla po značném úsilí techniků DPMB a Pars Nova, a.s. znovu zprovozněna K3R-N 1754. K jejímu odstavení došlo v únoru 2010 vlivem konstrukční nedokonalosti kloubového spojení, které postihlo všechny brněnské K3R-N. Po 1753 (nyní odstavena pro jinou závadu v kloubu) a 1752 se tak stala 3. K3R-N s upravenými kloubovými mezimosty.
Po samotné opravě kloubových spojení bylo nutné provést kompletaci vozu a doplnění chybějících součástí, které byly během odstavení demontovány nebo využity pro jiné vozy. Po oživení bylo vykonáno několik zkušebních jízd pro doladění jízdních vlastností vozu (např. činnosti skluzové a smykové ochrany) a odstranění zjištěných závad. Závěrem byla provedena technicko-bezpečnostní zkouška a před vrácením do provozu s cestujícími i celková očista exteriéru i interiéru tramvaje. První vypravení po znovuzprovoznění proběhlo v sobotu 2. března na 2. kurz linky 1.
Zprovoznění vozů 1751 a 1753 očekáváme v letošním roce.
V současné době jsou vozy K3R-N v pracovní dny vypravovány na garantované nízkopodlažní kurzy linky 6, o víkendu pak na 2. kurz linky 1. číst dále
autor: manil, 4. 3. 2013, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2012 a výhled na rok 2013

KT8D5R.N2 1725 a 1722, které byly obě generálkovány v roce 2012 Minulé roky jsme vám vždy na začátku ledna přinesli v uceleném článku souhrn informací o vozovém parku DPMB v uplynulém roce a o výhledu na ten následující. Oproti předchozím rokům jsme se tentokrát o dva měsíce zpozdili, na druhou stranu jsme však nyní schopni říct mnohem přesněji, co nás v roce 2013 čeká. Pojďme si tedy společně zrekapitulovat, jaký byl z pohledu vozového parku rok 2012 a jaký by mohl být rok letošní.


» číst celý text... číst dále
autor: Eda, 26. 2. 2013, trvalý odkaz

K2R 1066 a K2P 1077 po velkých prohlídkách

Počátkem února byly do provozu po velkých prohlídkách zařazeny dva vozy K2, konkrétně K2R 1066 a K2P 1077. Oba vozy jsou v unifikovaném nátěru a byly dovybaveny klimatizací kabiny řidiče Janoza CoolAir A-80. Vozu 1066 byl stejně jako ostatním K2 s čely dle návrhu Ing. arch. Patrika Kotase, které v posledních dvou letech prošly VP, otočen polopantograf kloubem vzad. číst dále
autor: manil, 6. 2. 2013, trvalý odkaz

Tramvajové novinky

V průběhu ledna 2013 bylo do provozu zařazeno poslední VarioLF2R.E pro rok 2012, které nese ev.č. 1106II. Provedení je shodné s předchozími vozy. V případě spřažení do dvojice bude řazen vždy jako přední vůz soupravy.
Další novinkou je dokončení velké prohlídky vozu K2 1122. Byla ponechána původní odporová výzbroj, doplněna byla klimatizace kabiny řidiče, sada digitálních transparentů BUSE nebo poptávkové ovádání dveří cestujícími. Nátěr je unifikovaný.
Další tramvají po VP, která se objevila v provozu, je dvojice T3G 1645+1646. Přední vůz soupravy je taktéž opatřen klimatizací kabiny, nátěr je stejně jako u 1122 standardní unifikovaný.
V lednu byl také odstraněn celovozový polep propagující partnerství Brna a rakouského Sankt Pöltenu z Anitry 1812. Na Anitře 1818 se ovšem objevil polep nový, nyní na partnerství Brna s Lipskem. Nová reklama byla 17. ledna za účasti představitelů obou měst pokřtěna ve smyčce Pisárky. číst dále
autor: manil, 24. 1. 2013, trvalý odkaz

Nové tramvaje v provozu

Koncem prosince 2012 bylo do provozu uvedeno předposlední VarioLF2R.E pro rok 2012. Jedná se o ev.č. 1096II. Při provozu ve dvojicích bude jezdit jako "B" vůz, výbava a provedení se shoduje s předchozími VariiLF2.
O prvním lednovém víkendu poprvé zasáhla do provozu s cestujícími KT8D5R.N2 1722 po generální opravě spojené se znízkopodlažněním. Provedení GO se opět shoduje s předchozími kusy, nátěr je unifikovaný. číst dále
autor: manil, 6. 1. 2013, trvalý odkaz