Ostatní - rok 2014 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Ostatní - rok 2014

PF 2015

PF 2015 Vážení čtenáři stránek BMHD.cz,

děkujeme Vám za přízeň v roce 2014 a do příštího roku Vám přejeme jen to nejlepší, zejména zdraví, pohodu a hodně úspěchů v soukromém, pracovním či studijním životě.
I v roce 2015 budeme pokračovat v naši práci a pokusíme se dál být Vašim dobrým průvodcem světem brněnské městské hromadné dopravy.

Váš tým BMHD.cz číst dále
autor: BMHD, 31. 12. 2014, trvalý odkaz

Aktuality z trolejbusového provozu

trolejbus 3252 v dílnách těžké údržby vozovny Husovice Kromě novinek v oblasti vozového parku trolejbusů shrnutých v příslušné aktualitě se vyskytlo několik dalších událostí, které zasáhly provoz trolejbusové dopravy.
První z nich, zrušení těžké údržby v Husovicích, vejde v platnost až s příchodem roku 2015. Doposud byly v dílnách vozoven Komín i Husovice prováděny kromě denní údržby a kontrolních prohlídek i střední prohlídky a celkové opravy. Od příštího roku se však těžká údržba z husovického pracoviště přesune do Komína a částečně i do ústředních dílen, kde budou prováděny karosářské a lakýrnické práce. K tomuto kroku došlo zejména z důvodu nákupu nových kloubových trolejbusů. Nové vozy nevyžadují tak častou údržbu jako starší, a proto je možné omezit dílenskou péči. Mezi poslední trolejbusy, které prošly v Husovicích středními prohlídkami, můžeme zařadit 14TrR 3246 nebo 15TrM 3504. Poslední celkovou opravou pak v Husovicích prošel vůz 3015.
Další dvě novinky se týkají trolejové sítě. Jelikož byl na Vaňkově náměstí postaven kruhový objezd, muselo být také patřičně pozměněno vedení trolejbusových stop. Avšak vzhledem k následné rekonstrukce kanalizace v ulici Barvičova budou zatím po kruhovém objezdu projíždět trolejbusy pouze linky 38. Druhá úprava bude realizována ve smyčce Jírovcova, kde již probíhají stavební práce na středovém ostrůvku, na němž budou umístěny nové zastávky tak, aby vozidla na lince 37 přijíždějící od Kamenného vrchu a vyjíždějící ze smyčky měla společnou zastávku. Je však nutné otočení směru průjezdu smyčkou. Výstupní zastávka bude umístěna naproti dnešní odjezdové, zatímco nová odjezdová zastávka bude umístěna před dnešním výjezdem ze smyčky ve směru do centra.
Poslední část této aktuality je věnována ledovkové kalamitě, která proběhla 1., 2. a 3. prosince (po kliknutí na příslušné datum budete přesměrováni na přehled realizovaných dopravních opatření v daných dnech). Z důvodu nesjízdnosti tratí zůstalo od pondělního odpoledne přes třicet trolejbusů odstaveno mimo vozovnu a byly postupně až do středečních ranních hodin odtahovány do vozoven (zpravidla bez závad). V pondělí večer pak došlo k pokusu projetí tratí v oblasti Králova Pole pracovním vozem 3239 s ocelovými smyky namísto uhlíkových, bohužel však došlo k poruše a trolejbus byl taktéž odstaven. číst dále
autor: Lukin, 20. 12. 2014, trvalý odkaz

Předání plnicí stanice CNG do provozu

První dny provozu autobusů na CNG - vůz 7005 na konečné v Bosonohách Ve čtvrtek 11. září byla v areálu vozovny autobusů ve Slatině slavnostně do provozu předána plnicí stanice na stlačený zemní plyn. Zatímco před dokončením plnicí stanice bylo nutné prvních 12 autobusů s pohonem na CNG, které již byly dodány do Brna, tankovat na blízké čerpací stanici u stojanu pro plnění osobních automobilů, což znamenalo neúměrné prodloužení doby tankování, nyní je k dispozici moderní plnicí stanice pro autobusy s dobou tankování jednoho vozu v řádu jednotek minut. Dodejme, že zmíněné autobusy byly dodány již v červenci, a to 6 vozů Citelis 12M CNG (aktualita) a 6 vozů SOR NBG 12 (aktualita).

Plnicí stanice je jako jediná v České republice připojena přímo na vysokotlakou distribuční plynárenskou soustavu. Zásobní kapacitu tvoří svazek tlakových lahví o objemu 5600 litrů. Tři vzduchem chlazené kompresorové jednotky IMW COMPACT dodané z kanadského Vancouveru jsou schopny na výstupu výdejní pistole poskytnout pracovní tlak 200 - 250 bar. Tankování bude probíhat celkem u tří výdejních stojanů, z nichž dva jsou vybaveny plnicími pistolemi pro autobusy, případně nákladní vozidla, jeden stojan je pak vybaven jednou pistolí pro autobusy a druhou pistolí pro osobní a malé užitkové automobily. Naplnění jednoho autobusu trvá přibližně 5 - 6 minut.

U příležitosti zahájení provozu plynových autobusů byl v rámci kampaně Nadechni se Brno na vůz 7002II instalován světle modrý polep se zmíněným sloganem a stylizovaným srdcem propagující výhody pohonu na CNG. Vozy 7001II a 7003II - 7012II pak obdržely menší polepy v zadní části a na zádi autobusu.

Pro rok 2015 je v plánu pořízení dalších 88 autobusů na stlačený zemní plyn, čímž jejich počet stoupne na rovnou stovku. Výběrové řízení na dodavatele těchto autobusů v současné době běží. Projekt plynofikace vozového parku autobusů v Brně získal významnou dotaci z Operačního programu Životní prostředí, na nákup nových autobusů poputuje z evropských peněz celkem 394 milionů korun. Pořízení prvních 12 autobusů (72 milionů korun) a stavbu plnicí stanice (50 milionů korun) uhradil z vlastních zdrojů Dopravní podnik města Brna. číst dále
autor: Miky, 13. 9. 2014, trvalý odkaz

Představení nových autobusů a kontrolní den na CNG plničce ve vozovně Slatina

Představitelé DPMB, města Brna a výrobce Solaris 19 vystavených Solarisů Ve čtvrtek 24. července se v autobusové části vozovny Slatina uskutečnilo představení nově zakoupených nízkopodlažních kloubových a sólo plynových autobusů spojené s kontrolním dnem na právě dokončované plnící stanici na stlačený zemní plyn (CNG) v areálu vozovny. Přítomní byli generální ředitel DPMB Ing. Miloš Havránek, primátor města Brna Bc. Roman Onderka, MBA, zástupci výrobce autobusů Solaris a zástupci z firmy IMOS - zhotovitele stavby plnící stanice.

Na odstavné ploše vozovny bylo při této příležitosti vystaveno celkem 19 z 22 zatím dodaných kloubových nízkopodlažních vozů Solaris Urbino 18 III. Vůz evidenčního čísla 2623II je shodou okolností již 500. vozem vyrobeným firmou Solaris, který je určen pro Českou republiku. Proto byl také opatřen informačním polepem, který na tuto skutečnost upozorňuje a který by mu měl zůstat i při běžném provozu. Do konce roku 2014 by mělo být dodáno dalších 14 kloubových vozů Solaris, čímž jejich počet u DPMB stoupne na 36.

Dále bylo k vidění 6 vozů SOR NBG 12, 6 vozů Iveco Citelis 12M CNG, 7 minibusů Stratos a také speciální odtahové vozidlo Mercedes-Benz (5332), dvě nové montážní plošiny (5333 a 5336) a dva vozy Škoda Rapid s úpravou pro dispečink DPMB. K prvním 12 dodaným plynovým vozům Citelis 12M CNG a SOR NBG 12 by do konce roku 2015 mělo přibýt dalších celkem 88 vozů, a doplnit tak stav plynových autobusů na cílový počet 100 kusů. Na pořízení těchto 88 plynových vozů a také na stavební úpravy haly vozovny Slatina, kde má probíhat údržba plynových vozů, se DPMB podařilo získat dotaci z Operačního programu Životní prostředí ve výši 400 milionů korun. Výběrové řízení na dodavatele těchto nových vozů právě probíhá a jeho výherce zatím není znám.

Vystavené CNG autobusy Stojan číslo 3 nové CNG plnící stanice 2623 s polepem 500. Solaris pro ČR V areálu vozovny v těchto dnech probíhá dokončování stavebních prací na nové čerpací stanici na CNG, která bude od srpna sloužit nejprve dvanácti stávajícím již dodaným plynovým autobusům, v příštím roce pak i dalším 88. Plnicí stanice je koncipována jako 3stojanová (možností současného kontinuálního provozu všech tří stojanů), kde každý stojan je vybaven pro plnění CNG do autobusů a jeden navíc i menší násadou pro případné plnění osobních a užitkových automobilů. Plnění jednoho autobusu by mělo trvat při tlaku kolem 250 barů cca 5 až 7 minut, a stanice by tak měla být schopná za den obsloužit celý cílový vozový park plynových autobusů, tedy 100 vozů. Unikátem v rámci ČR je, že plnička je napojena přímo na vysokotlaký zdroj plynu, takže plnění není závislé na žádném mezizásobníku. Dokončení a zprovoznění stanice je plánováno na první půli srpna 2014.
číst dále
autor: Eda, 24. 7. 2014, trvalý odkaz

Online sledování polohy vozů na BMHD

Screenshot iRisu To, co jsme si před pár lety jen těžko dovedli představit, se nyní stalo skutečností. Díky vstřícnosti Dopravního podniku města Brna, který zpřístupnil stránkám BMHD oficiální zdroj dat, nyní cestující i zájemci o dopravu mohou využít nové verze aplikace iRIS pro sledování aktuální reálné polohy vozidel na trati s kompletními informacemi o vypravených vozech všech trakcí. Podobná aplikace nemá v podmínkách České republiky obdoby a jen potvrzuje, že otevřenost vůči komunitě zájemců o dopravu se dopravním společnostem může velmi vyplatit.

Mapová aplikace dříve fungovala na adrese irisbrno.cz, nově je k dispozici pod hlavičkou BMHD na adrese iris.BMHD.cz. Odkaz na aplikaci jsme přidali i do horní lišty BMHD.cz, abyste jej měli stále po ruce. Se spuštěním nové verze aplikace je ke každému zobrazenému vozu kromě linky, evidenčního čísla a polohy k dispozici i oficiální informace o kurzu vozu a o složení soupravy. Vše je maximálně propojeno s evidencí vozů na BMHD, takže se lze například na jedno kliknutí dostat na kartu vozu potažmo do fotogalerie. iRIS také umožňuje zvýraznit aktuální trasu vozu, filtrovat podle různých kritérií nebo zobrazit nejbližší odjezdy ze zastávky zobrazené na mapě.

Pokud jste aplikaci již vyzkoušeli a máte nápady na vylepšení, napište nám je prosím na speciální stránku pro hlášení podnětů.

Pro úplnost také dodejme, že je k dispozici i mobilní aplikace pro platformu Android. Najít ji můžete na Google Play. Podobná aplikace existuje i pro Windows Phone a jmenuje se Šotoris, viz Windows Phone Store. číst dále
autor: Eda, 16. 2. 2014, trvalý odkaz

Změna sortimentu SMS jízdenek

Od 1. února bude v reakci na poptávku cestujících rozšířen sortiment SMS jízdenek. Přes SMS nebo prozvonění bude nově možné zakoupit SMS jízdenku na 20 minut za 20 korun. Více možností pak získají uživatelé chytrých telefonů s aplikací Sejf. Zde bude od února k dispozici jízdenka na 20 minut za 19 korun, jízdenka na 40 minut za 24 korun a zlevněná jízdenka na 40 minut za 12 korun. Všechny uvedené jízdenky platí v linkách 1 - 99 v zónách 100 a 101.



» číst celý text... číst dále
autor: Miky, 28. 1. 2014, trvalý odkaz