V pátek 27. dubna 2018 byla naposledy vypravena tramvaj T3T ev. č.
1630. Ve zmíněný den byla zátahem do pisárecké vozovny v 22.41 hod završena téměř 20letá kapitola provozu modernizací tramvají T3SUCS na typ T3T (někdy značeno také jako T3M.3 nebo T3M.4).
Brněnské tramvaje T3T vznikly v roce 1999 modernizací původních vozů T3SUCS. V rámci generální opravy v Ústředních dílnách byla původní odporová výzbroj (zrychlovač) nahrazena IGBT tranzistorovou výzbrojí ČKD Trakce TV14. Touto modernizací v Brně prošly pouze dva vozy, a to ev. č.
1627 (trvale "B" vůz) a
1630 ("A" vůz). Další elektrické výzbroje TV14 k modernizacím tramvají byly do Brna pořízeny v počtu 4 ks pro tramvaje K2T. S ohledem na úpadek ČKD a tím i extrémně dlouhé dodací lhůty (dokončené generálky tramvají K2T čekaly v roce 2000 na dodání elektrické výzbroje dlouhé měsíce v Pisárkách) již byly další vozy modernizovány s využitím elektrických výzbrojí TV Progress od Cegelecu.
Modernizované vozy T3T nebyly od svých kolegyň T3, T3SUCS nebo T3G pro laika k rozeznání. V rámci generální opravy byla jako jediný modernizační prvek užita pouze elektrická výzbroj a poptávkové otevírání dveří. Cedulová linková orientace, interiér, nožní ovládání i palubní deska řidiče zůstala nepozměněna. Původně byla dokonce na palubní desce ponechána kontrolka "zrychlovač". Ta sice nebyla nijak zapojena, ale i tak si méně technicky zdatní řidiči mysleli, že řídí tramvaj s odporovou výzbrojí a podle toho volili i techniku jízdy. A to i přes to, že přímo před očima měli diodkový stavový a poruchový panel, který odporové vozy nikdy nikdy mít nemohly. Rozdílem proti ostatním vozům byl také charakteristický pískavý zvuk měničů při rozjezdu a brzdění tramvaje.
Po své modernizaci prošly tramvaje T3T ještě dvěma velkými prohlídkami. Při VP v roce 2004 byl původní červeno-krémový nátěr nahrazen brněnským unifikovaným nátěrem a při další VP v roce 2011 obdržely i digitální linkovou orientaci BUSE, původní dveřní pohony byly nahrazeny pohony IGE s ochranou proti sevření a čelní vůz soupravy obdržel klimatizaci kabiny řidiče Janoza. Zajímavostí bylo, že přední vůz soupravy (
1630) měl i po druhé VP původní podstavce sedadel ("hrnce"), které ukrývaly odporové topné spirály. V tomto stavu vozy dojezdily až do jara roku 2018, kdy byly odstaveny z provozu a byly přistaveny k modernizaci na tramvaje VarioLFR.E. A to i přesto, že se jednalo o provozně spolehlivé a velmi plynule ovladatelné tramvaje. Osudným se jim stal fakt, že typ tramvají T3T byl v Brně zastoupen pouze dvěma kusy. Vozy navíc najezdily maximální možný počet kilometrů, po kterém je nutné provést generální opravu. Ta by však byla proveditelná pouze v případě, že by bylo možné modernizovat na VarioLFR.E jinou soupravu T3 se staršími elektrickými výzbrojemi (např. TV8). Bohužel, v této době jiná souprava do generálky nedojíždí.
Pro úplnost dodejme, že první byl z provozu odstaven vůz ev. č.
1627. Poslední vypravení v soupravě měl dne 17. 4. 2018 na kurzu 3/
3. Přední vůz pak vozil cestující na lince
10 o 10 dní déle. Naposledny byl vypraven, jak už bylo zmíněno, 27. 4. 2018 na kurz 1/
10.
Kromě Brna jezdily tramvaje T3T (T3M.3 nebo T3M.4) také v Olomouci (2 ks), kde jsou již od roku 2013 vyřazeny, a také v DP Most a Litvínov (35 ks), kde tyto tramvaje dodnes tvoří základ vozového parku. Výzbroje TV14 v různých modifikacích našly širší uplatnění, např. nové vozy RT6N1, KT8D5N, RT8D5 pro Manilu, T6A2 pro Szeged či Sofii, modernizace vozů KT4 v Německu atd.)
číst dále