V úterý 18. května 2021 dorazily do slatinské vozovny čtyři z pěti dlouho očekávaných přírůstků do vozového parku, autobusy Iveco Crossway. Tři z toho jsou v provedení
Iveco Crossway LE CITY 14.5M, jeden pak je zástupce typu
Iveco Crossway LE CITY 12M NP. Poslední, pátý, vůz bude rovněž typu Iveco Crossway LE CITY 12M NP a na rozdíl od předešlých vozů, které do Brna zamířily přímo z výrobní linky, se bude jednat o původně předváděcí vůz. Do Brna by měl být dodán v průběhu měsíce června.
Všech pět autobusů bude do Brna dlouhodobě zapůjčeno výrobcem formou bezplatného pronájmu coby kompenzace za reklamované závady související s provozem kloubových autobusů Iveco Urbanway 18M CNG. Pronájem je plánován na 3 roky (do května 2024) s možností následného odkoupení vozidel. Je pravděpodobné, že Dopravní podnik města Brna této nabídky využije a v roce 2024 skutečně všech pět autobusů odkoupí.
Nové autobusy byly zařazeny do vozovny ve Slatině a byla jim přidělena evidenční čísla z řady 27xx vyhrazené pro zkušební a pronajaté vozy. Vozy Crossway LE CITY 14.5M tedy obdržely evidenční čísla
2741II,
2742II a
2743II, první dodaný vůz Crossway LE CITY 12M NP bude nosit evidenční číslo
2744II a pro poslední dodaný vůz je připraveno evidenční číslo
2745II. Provedení vozů odpovídá současným standardům DPMB, to znamená informační a odbavovací systém RIS II včetně validátorů pro elektronické odbavování cestujících, pokladnu EPIS 5.0A pro výdej kompletního sortimentu jízdenek dle Tarifu IDS JMK řidičem nebo vnější a vnitřní infopanely Bustec. Nechybí USB nabíječky pro nabíjení drobné elektroniky v prostoru pro cestující. Řidiči pak ocení couvací kameru, vnitřní kamerový systém, ale také autorádio a ledničku. Co se týče technického provedení, obě verze pohání motor Iveco Cursor 9, přičemž 14,5 metru dlouhé autobusy jsou poháněny běžnou naftou, zatímco přídomek NP (natural power) u dvanáctimetrových vozidel napovídá, že se jedná o motor ve verzi na stlačený zemní plyn (CNG). V obou provedeních činí výkon motoru cca 265 kW, tj. 360 koňských sil. O přenos výkonu se u obou verzí stará čtyřstupňová převodovka VOITH D864.6. Další podrobnosti jsou k dispozici v technických listech, které jsou ke stažení na
stránkách výrobce.
Závěrem ještě k plánovanému provoznímu nasazení. Tři autobusy v delší 14,5metrové verzi plánuje brněnský dopravní podnik nasadit především na linku
E76, která spojuje hlavní nádraží s letištěm v Tuřanech. Tomu je také přizpůsoben interiér, v jehož přední části jsou instalovány police na zavazadla. Formou vhodných přejezdů kmenových kurzů linky
E76 pak bude moci být posílena kapacita i na vybraných ostatních autobusových linkách, na nichž jsou v současnosti provozovány autobusy standardní délky na hraně kapacity. Dvojice autobusů standardního 12metrového pak bude po boku autobusů Iveco Urbanway 12M CNG vypravována na slatinské kurzy linek, na nichž zajišťují provoz sólo autobusy.
Přehled nových autobusů naleznete v
evidenci.
číst dále