Bránou medlánecké vozovny DPMB projel v brzkých pátečních ranních hodinách návěs s neobvyklým nákladem – tramvají K2. Jedná se o vůz vyrobený v roce 1977 v závodě ČKD Tatra, který sloužil pro výcvik nových řidičů tramvají v DP Bratislava pod ev. č.
8133; nikdy nevozil cestující. Ve slovenském hlavním městě dosloužil v roce 2009, naštěstí však byl ušetřen šrotace. V letošním roce jej odkoupil za 1000 EUR DP hlavního města Prahy, který jej po celkové rekonstrukci plánuje provozovat jako historické vozidlo na tramvajové lince 23, kde bude společně s tramvajemi T3, T3SUCS a T2 připomínat design akademického sochaře Františka Kardause, který je autorem podoby zmíněných tramvají.
DP Praha v létě 2021 hledal formou výběrového řízení zhotovitele opravy. Ve výběrovém řízení uspěl Dopravní podnik města Brna, a. s., který má s údržbou vozů K2 jako největší provozovatel tramvají tohoto typu na světě bohaté zkušenosti.
Jak již bylo uvedeno výše, tramvaj byla z Bratislavy přivezena silničním trajlerem z Bratislavy v pátek 8. října 2021 brzy ráno. Ke složení došlo téhož dne v poledne, přičemž bylo nutné využít jeřábů a tramvaj složit postupně po článcích, přestože byl silniční trajler vybaven rozkládacím kolejovým polem, které umožňuje jednoduché sjetí přepravovaného kolejového vozidla na koleje. V Bratislavě totiž tramvaje jezdí na rozchodu kolejí 1000 mm, zatímco v Brně je standardní rozchod 1435 mm. Jednotlivé články tedy byly jeřáby usazeny do tzv. jalových (bezmotorových) podvozků standardního rozchodu, aby s nimi bylo možné v rámci kolejiště ÚD libovolně manipulovat. Úzkorozchodné bratislavské podvozky pak byly složeny zvlášť.
Na počátku opravy bude provedeno rozebrání obou článků na holou karoserii a pečlivé vytřídění součástek, které bude možné při repasi použít. Následně budou obě části skříně otryskány a bude provedena defektoskopie vybraných uzlů a oprava poškozených nebo opotřebených částí. Dále bude provedeno přinýtování repasovaného vlnitého oplechování, které je pro tramvaje K2 typické, a nalakování vozu do červeno-krémových odstínů. Poté bude natažena kabeláž, položena podlahová překližka, na niž bude nalepena rýhovaná pryžová podlahová krytina. Současně dojde k montáži stropního obložení a obložení bočnic a k montáži laminátových sedadel cestujících na původních kornoutech. Na závěr budou zavázány repasované podvozky rozchodu 1435 mm a pantograf. Po oživení a odzkoušení bude vůz přepraven do Prahy.
Podle smlouvy zveřejněné v registru smluv má být dílo hotové do konce roku 2022 a pražský DP za ně tomu brněnskému zaplatí 9,670 mil. Kč.
V Praze vůz obdrží ev. č. 7000 odkazující na prototyp K2, který zde byl pod tímto číslem v 60. letech zkoušen.
číst dále