S celostátním změnovým termínem byl v neděli 11. prosince 2022 mimo jiné zahájen provoz na nové tramvajové trati spojující oblast univerzitního kampusu v Bohunicích s centrem města.
Nová trať odbočuje ze stávající trati
Hlavní nádraží – Starý Lískovec, smyčka bezprostředně za zastávkou
Osová, jež byla v této souvislosti přesunuta přibližně o 130 metrů směrem k centru. Celková délka nového úseku je 915 metrů, z toho 613 metrů je vedeno hloubeným tunelem přibližně 6–11 metrů pod povrchem. Na trati vznikly dvě nové zastávky – podzemní zastávka
Západní brána (v projektové dokumentaci původně označována jako
Nová Jihlavská) s ostrovním nástupištěm a koncová zastávka
Nemocnice Bohunice s nástupišti bočními po obou stranách obou úvraťových kolejí. Všechna nástupiště mají délku 65 metrů a umožňují tak odbavování dvou tramvají současně.
V souvislosti s otevřením nové trati došlo ke změně linkového vedení MHD v oblasti Bohunic. Linka
8 je nově vedena v trase
Líšeň, Mifkova – Hlavní nádraží – Osová – Nemocnice Bohunice, linka
7 je od zastávky
Švermova prodloužena do smyčky
Starý Lískovec a je nově v provozu v pracovních dnech od 5:00 do 20:30. Na linku
8 také v neděli 11. prosince 2022 poprvé s cestujícími vyjela nová tramvaj 45T ev. č.
1760. V souvislosti s úvraťovým ukončením jak v Líšni, tak v Bohunicích je nově na lince
8 povolena jízda na zadní sběrač obousměrných tramvají.
Jízda tramvají na nové trati je zajištěna zabezpečovacím zařízením. To je rozděleno na oblast odbočného uzlu Osová, samotný tunel a oblast uzlu Nemocnice Bohunice. Uzly Osová a Nemocnice Bohunice jsou řízeny poloautomaticky prostřednictvím úsečkových návěstidel, stavění vlakových cest probíhá na základě požadavku zadaného prostřednictvím palubního počítače s využitím cívek bezkontaktního stavění výhybek (BSV). V tunelovém úseku je zřízena tříbarevná návěstní soustava, která pracuje na principu tříznakého autobloku (podobně jako na železnici). Červené světlo tedy znamená návěst "stůj" (obsazený následující úsek), žluté světlo návěst "výstraha" (jeden volný následující úsek) a zelené světlo návěst "volno" (minimálně dva volné následující úseky). Navíc je zřízena návěst "nezabezpečená jízda" v podobě přerušovaného žlutého světla, která nařizuje jízdu dle rozhledových poměrů. V základním stavu je tato návěst použita trvale na obou koncích tunelu, kde tramvaj opouští zabezpečený úsek, v případě mimořádné situace (pohyb osob v tunelu, porucha kolejových obvodů, porucha bezpečnostních systémů apod.) však tuto návěst zobrazí všechna návěstidla v obou směrech. Volnost jednotlivých úseků je detekována pomocí kolejových obvodů. Zabezpečovací zařízení také za specifických podmínek umožňuje obousměrný provoz po jedné koleji.
Výstavba nové trati byla zahájena v říjnu 2019, celková doba realizace tedy činila 38 měsíců. Projekt a samotnou výstavbu zajišťovalo sdružení firem FIRESTA a Metrostav. Celková cena se vyšplhala na 1,4 mld Kč bez DPH, z čehož bylo 85 % nákladů pokryto dotací z Operačního programu Doprava. Zahájení provozu proběhlo v termínu podle plánu.
číst dále