Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2024 | Aktuality | MHD Brno
Fórum Fotogalerie Online sledování Vypravenost Evidence

Novinky ve vozovém parku DPMB - rok 2024

Podzimní trolejbusové aktuality

Kompletace trolejbusů SOR TNS 12 na hale LÚ ve vozovně Komín Vůz 3340 při zkušební jízdě v Plzni na konečné Tyršův most Činnost trolejbusových dílen je v poslední době zaměřena kromě standardní údržby a oprav na kompletaci trolejbusů SOR TNS 12. Jedná se o desetikusovou dodávku vozů 3067II–3076II objednanou po ukončení zkušebního provozu a schválení prvních dvou vozů 3065II a 3066II. Dodávky karoserií ke kompletaci probíhaly od července do listopadu po dvou vozech zpravidla s rozestupem tří týdnů, během nichž byly dva dodané vozy současně kompletovány, což obnáší mj. usazení kontejneru s trakční výzbrojí, sběračů, brzdového odporníku, trakčního motoru a instalaci kabeláže. Dodatečně pak musí být na každém voze provedeny předepsané kusové zkoušky. V nejbližší době se očekává zařazení dříve zkompletovaných trolejbusů (dle montážních čísel 3067II, 3070II atd.). Kromě toho se na přelomu let očekává završení dodávky dalších 20 ks trolejbusů Škoda 32Tr ev. č. 3331–3350 vybavených alternativním bateriovým pohonem. Ty budou svým provedením odpovídat až na detaily vozům z prvních dvou desetikusových dodávek. První vůz byl dodán 14. listopadu 2024 a další budou následovat.

Odjezd vozu 3061 do staronového působiště Vůz 3026 po odstavení z provozu Definitivně odstavený je aktuálně vůz 3059II. V poslední době byly sešrotovány vozy 3026 a 3259, kdežto vůz 3061II byl prodán soukromé osobě (ve spolupráci se sdružením ZHTA) za účelem uvedení vozu zpět do jihlavské podoby v rámci crowdfundingové akce Vraťme Karkulce červený kabátek!, jejíž název odkazuje na cílovou podobu renovace s červeným lakem, ve kterém vůz jezdil mezi lety 2006 a 2015 v Jihlavě. Po přesunu trolejbusu do původního působiště proběhla nutná údržba, drobné kosmetické úpravy a následně byl vůz vypraven na několik veřejných i soukromých nostalgických jízd již během letošního podzimu. Vzhledem k tomu, že crowdfundingová akce byla úspěšná (cílová částka byla dokonce značně překonána), bude vůz následně přistaven k provedení renovace. Kromě vnějšího lakování by měl být navrácen i původní vzhled salonu vozidla ve tmavém provedení.

Karoserie vozu 3136 při odvozu z ústředních dílen po nalakování Vůz 3330 po aplikaci CVR Tamda Foods Práce pokračují rovněž na renovaci trolejbusu 3136, jehož karoserie byla během léta nalakována v provedení typickým pro Brno a sice s tmavě šedou střechou. Dále došlo například k dosazení předpřipravených schrán, zasklení dveří, instalaci trubek serva a vzduchové soustavy nebo montáži olištování. Odstaven zůstává vůz 3318 po najetí do mostu u královopolského nádraží v květnu 2024. Vůz 3643 odstavený od května 2024 po nehodě s 1936 byl opraven a zprovozněn. Na trolejbusy 3329 a 3330 byla aplikována CVR Tamda Foods obdobně jako dříve na vozy 3016 a 3030. Vzhledem k úpravám jízdních řádů a stále trvajícím omezením ve vozovně Komín vyplývajících z jejího havarijního stavu došlo k přesunům vozidel, takže se jejich dislokace ustálila následovně:
  • trolejbusy 21Tr deponovány částečně v Husovicích a částečně ve Slatině, v Komíně původně zůstaly vozy 3058II a 3064II s asynchronní výzbrojí, ale krátce nato byly zapůjčeny do Slatiny (3058II krátce do Husovic),
  • všechny trolejbusy s alternativním pohonem (26Tr a 32Tr) deponovány v Komíně,
  • trolejbusy TNS 12 deponovány ve Slatině,
  • trolejbusy 27Tr ev. č. 3648–3680 deponovány v Husovicích, ev. č. 3681–3687 v Komíně,
  • trolejbusy 31Tr ev. č. 3618–3626 deponovány v Komíně, ev. č. 3627–3647 v Husovicích,
přičemž kloubové trolejbusy přejíždí z vozovny Husovice i do vozovny Slatina.

V souvislosti s pokračující výlukou na Tomkově náměstí a zahájenou výlukou na ulici Údolní byly doplněny výhybky náležící k manipulační stopě na ulici Tábor (ve směru od Klusáčkovy na Šelepovu), aby mohly být realizovány výjezdy trolejbusů z vozovny Husovice na linky 35 a 37. číst dále
autor: Lukin, 14. 11. 2024, trvalý odkaz

Nové autobusy SOR ICN 9,5 pro Brno

Autobusy SOR ICN 9,5 jsou prozatím provozu v Praze, a to jednak u pražského dopravního podniku a jednak u společnosti Arriva Dopravní podnik města Brna dne 23. července 2024 oznámil vítěze výběrového řízení na nákup až 20 midibusů vypsaného v první polovině roku 2024. Stala se jím společnost SOR Libchavy s modelem ICN 9,5. Do Brna tak bude nejpozději do března 2025 dodáno 10 těchto autobusů, přičemž má dopravní podnik při využití rámcové dohody možnost odebrat v příštím roce dalších 10 kusů.

Autobusy SOR ICN 9,5 pojmou celkem 74 cestujících, z toho 28 sedících a 46 stojících. Na rozdíl od předchozích nově pořizovaných autobusů budou tyto vozy vybaveny polstrovanými sedačkami potaženými koženkou – brněnský dopravní podnik si od toho slibuje zachování pohodlí pro cestující při snížených nárocích na údržbu. Samozřejmostí je klimatizace prostoru pro cestující, LCD obrazovky a USB nabíječky pro drobnou elektroniku. Podrobnější technický popis je k dispozici na stránkách výrobce: www.sor.cz/sor-icn

Nové autobusy by měly nahradit již vyřazené minibusy Stratos LF 38 D a do budoucna také vozy Dekstra LF 38. Nasazovány by měly být na méně vytížené autobusové linky nebo tam, kde použití standardního autobusu není možné – tj. především na linky 62, 65, 68, 80, 211 a 302. číst dále
autor: Miky, 24. 7. 2024, trvalý odkaz

Pololetní trolejbusové aktuality

Trolejbus 3326 byl původně slatinský, ale později byl přesunut do vozovny Komín. Snímek zároveň zachycuje odstavování trolejbusů na stopě vedoucí ze zkušební dráhy po uzavření odstavné plochy ve vozovně Komín. Do sbírky retro trolejbusů byl zařazen vůz 3030. Původně uvažovaný vůz k renovaci byl rozebrán na hale lehké údržby ve vozovně Husovice a následně sešrotován. Tyto aktuality shrnují dění ve vozovém parku trolejbusů během první poloviny roku 2024. Těsně před začátkem tohoto roku byly do provozu zařazeny trolejbusy 32Tr dodané v minulém roce. V lednu pak byly dodány vozy 3321 a 3328, čímž byla uzavřena druhá desetikusová dodávka těchto trolejbusů. Trolejbusy 3326–3330 byly původně deponovány ve vozovně Slatina, ale s prodloužením linky 30 do Soběšic byly přesunuty do vozovny Komín. Zařazování nových trolejbusů umožnilo odstavení a vyřazení dalších starších trolejbusů. Od začátku roku byly zlikvidovány vozy 3001, 3012, 3013, 3018, 3022, 3034II, 3053II, 3054II, 3055II, 3056II a 3256. Vzhledem k tomu, že ke konci roku 2023 byl do sbírky retro vozidel nešťastně zařazen vůz 3030 v posledním provozním stavu, vůz 3001 původně určený k renovaci byl rozebrán na náhradní díly a byl rovněž sešrotován. Vrak vozu 3022 po vyřazení posloužil k výcviku jednotek HZS (v areálu na ulici Veveří a v Žebětíně). Vozy 3260, 3274, 3276 a 3279 byly prodány ZHTA a byly přesunuty vlastní silou pomocí vozíku osazeným dieselagregátem (ex 24Tr). Aktuálně jsou definitivně odstaveny vozy 3061II a 3259, které byly nabídnuty k prodeji.

Na začátku roku došlo k přečíslování pracovních vozů 3239 a 3249 na 4703 a 4704, a to z administrativních důvodů. Trolejbusy 3040II, 3042II a 3052II byly před začátkem letošního roku přesunuty do vozovny Husovice. V lednu 2024 sem byl přesunut i vůz 3032II, avšak všechny tyto trolejbusy vyjma 3052II byly v dubnu 2024 přesunuty do vozovny Slatina v souvislosti s přesunem 32Tr do vozovny Komín zmíněným v prvním odstavci. K dalším přesunům vozidel došlo v souvislosti s mimořádným uzavřením odstavné plochy ve 2. patře vozovny Komín. K těmto přesunům kloubových trolejbusů však došlo operativně bez ohledu na typ vozu potažmo jejich evidenční čísla. Další vývoj přidělení kloubových vozidel jednotlivým vozovnám bude záviset na situaci ve vozovně Komín a plánované vypravenosti. Z důvodu nutnosti zajištění provozu na lince 31 trolejbusy vybavenými alternativním bateriovým pohonem byly nebo budou do vozovny Slatina přesunuty vozy 3321–3330.

Z vozu 3318 byly demontovány součásti umístěné na střeše, aby se vůz mohl podrobit opravě. Dne 17. května 2024 došlo k najetí vozu 3318 do silničního mostu před královopolským nádražím obdobně jako u vozu 3301 v listopadu 2021, tentokráte však došlo k rozsáhlejším poškozením nejen kontejnerů, ale i samotné střechy. Oprava bude pravděpodobně vyžadovat odvoz karoserie na opravu k výrobci. Střecha proto musela být zbavena mj. veškerých trolejbusových komponent (sběrače, kontejnery, část kabeláže). Trolejbus 3303 odstavený dočasně z důvodu závady hnací nápravy a vozy 3307 a 3310 odstavené z důvodu opotřebení základny sběračů byly během dubna a května opraveny a zprovozněny.

Obnova vozového parku bude pokračovat dodávkou 20 ks trolejbusů Škoda 32Tr, přičemž bude využit celý rozsah opce, a kompletací 10 ks trolejbusů SOR TNS 12. Zařazování nových trolejbusů umožní nejen vyřazování zbylých vozidel typu 21Tr, ale případně i rozvoj trolejbusové dopravy do nových lokalit, ať už výstavbou nových tratí např. na Černovickou terasu nebo na Lesnou a nebo provozem trolejbusů s alternativním bateriovým pohonem na nových trasách mimo trolejové vedení náhradou za autobusy. číst dále
autor: Lukin, 28. 6. 2024, trvalý odkaz

Urbanway 7685 s reklamou

Urbanway 7685 s novou reklamou na Faměrově náměstí Po více než dvouměsíčním odstavení se na konci května 2024 do provozu vrátil autobus Urbanway 12M evidenčního čísla 7685. Na linky MHD však oproti předcházejícímu stavu vyjel v nové podobě – obdržel totiž novou celovozovou reklamu na tmely a silikony Pattex. Podklad pro reklamu tvoří černá barva, která je doplněna jednoduchou grafikou. Po oražnovém vozu 7686 se jedná o druhou celovozovou reklamu na autobusech Urbanway 12M v Brně. číst dále
autor: Miky, 14. 6. 2024, trvalý odkaz

Pronajaté autobusy v majetku DPMB

 Crossway LE 14.5M na letištní lince E76  Bývalý předváděcí Crossway LE CITY 12M NP na lince 52 v Žebětíně V průběhu května 2024 došlo k očekávanému odkoupení dosud pronajatých autobusů Iveco Crossway do majetku Dopravního podniku města Brna. Jedná se o 3 vozy Iveco Crossway LE CITY 14.5M z roku 2021, 1 vůz Iveco Crossway LE CITY 12M NP z roku 2021 a 1 vůz Iveco Crossway LE CITY 12M NP z roku 2019 (původně předváděcí vůz). Tři z nich již byly převedeny do majetku DPMB, zbylé dva vozy budou převedeny v průběhu června. V této souvislosti také došlo, resp. dojde ke změně evidenčních čísel:


typ původní ev. č. nové ev. č. převeden
Iveco Crossway LE CITY 14.5M 2741II 7826 5/2024
Iveco Crossway LE CITY 14.5M 2742II 7827 5/2024
Iveco Crossway LE CITY 14.5M 2743II 7828 6/2024
Iveco Crossway LE CITY 12M NP 2744II 7829 5/2024
Iveco Crossway LE CITY 12M NP 2745II 7830 6/2024

 Minibus Isuzu ještě bez elektronického informačního systému na lince 68 Zároveň byl také do majetku DPMB zařazen předváděcí minibus Isuzu NOVO Citi Life Class I. I v tomto případě došlo ke změně evidenčního čísla:

typ původní ev. č. nové ev. č. převeden
Isuzu NOVO Citi Life Class I. 2731II 7526 5/2024


Přidělení do vozoven ani výprava jednotlivých vozidel se nemění, po vyřízení všech nezbytných formalit se tak postupně zařazují do provozu pod novými evidenčními čísly. Podrobnosti je možné nalézt v evidenci. číst dále
autor: Miky, 8. 6. 2024, trvalý odkaz

Nová vozidla pro službu Seniorbus

Slavnostní představení dvou nových vozidel ID. Buzz (foto: DPMB) Dopravní podnik města Brna pořídil v prvním čtvrtletí roku 2024 nová vozidla pro službu Seniorbus. Jedná se o dvě vozidla Volkswagen ID. Buzz s čistě elektrickým pohonem, která byla dodána na začátku března a slavnostně představena ve vozovna Medlánky v pondělí 11. března 2024. Obdržela evidenční čísla 6307 a 6308 a do provozu by měla být zařazena po vyřízení nezbytných formalit a provedení potřebných technických úprav (například instalace radiostanice) během dubna 2024. Technické podrobnosti jsou k dispozici na stránkách výrobce: www.vw-uzitkove.cz/id-buzz/id-buzz.

Zařazení nových vozidel bude znamenat odstavení dvou nejstarších vozidel z roku 2016, tj. vozů evidenčních čísel 6279 a 6280.

Brněnský dopravní podnik zajišťuje službu Seniorbus na objednávku Magistrátu města Brna již od roku 2016. Denně je v provozu 6 vozidel (pracovní dny), resp. 2 vozidla (víkendy). Podrobnosti jsou k dispozici zde: www.dpmb.cz/seniorbus. číst dále
autor: Miky, 31. 3. 2024, trvalý odkaz

Rekapitulace změn ve vozovém parku DPMB v roce 2023 a výhled na rok 2024

 Nová tramvaj 45T na Mendlově náměstí Stejně jako v předchozích letech, i letos Vám nabízíme aktualitu mapující změny ve vozovém parku Dopravního podniku města Brna v uplynulém roce a výhled jeho dalšího vývoje v roce 2024.

» číst celý text... číst dále
autor: BMHD, 30. 1. 2024, trvalý odkaz