Tyto aktuality shrnují dění ve vozovém parku trolejbusů během první poloviny roku 2024. Těsně před začátkem tohoto roku byly do provozu zařazeny trolejbusy 32Tr dodané v minulém roce. V lednu pak byly dodány vozy
3321 a
3328, čímž byla uzavřena druhá desetikusová dodávka těchto trolejbusů. Trolejbusy
3326–3330 byly původně deponovány ve vozovně Slatina, ale s prodloužením linky
30 do Soběšic byly přesunuty do vozovny Komín. Zařazování nových trolejbusů umožnilo odstavení a vyřazení dalších starších trolejbusů. Od začátku roku byly zlikvidovány vozy
3001,
3012,
3013,
3018,
3022,
3034II,
3053II,
3054II,
3055II,
3056II a
3256. Vzhledem k tomu, že ke konci roku 2023 byl do sbírky retro vozidel nešťastně zařazen vůz
3030 v posledním provozním stavu, vůz
3001 původně určený k renovaci byl rozebrán na náhradní díly a byl rovněž sešrotován. Vrak vozu
3022 po vyřazení posloužil k výcviku jednotek HZS (v areálu na ulici Veveří a v Žebětíně). Vozy
3260,
3274,
3276 a
3279 byly prodány
ZHTA a byly přesunuty vlastní silou pomocí vozíku osazeným dieselagregátem (ex 24Tr). Aktuálně jsou definitivně odstaveny vozy
3061II a
3259, které byly nabídnuty k prodeji.
Na začátku roku došlo k přečíslování pracovních vozů
3239 a
3249 na
4703 a
4704, a to z administrativních důvodů. Trolejbusy
3040II,
3042II a
3052II byly před začátkem letošního roku přesunuty do vozovny Husovice. V lednu 2024 sem byl přesunut i vůz
3032II, avšak všechny tyto trolejbusy vyjma
3052II byly v dubnu 2024 přesunuty do vozovny Slatina v souvislosti s přesunem 32Tr do vozovny Komín zmíněným v prvním odstavci. K dalším přesunům vozidel došlo v souvislosti s
mimořádným uzavřením odstavné plochy ve 2. patře vozovny Komín. K těmto přesunům kloubových trolejbusů však došlo operativně bez ohledu na typ vozu potažmo jejich evidenční čísla. Další vývoj přidělení kloubových vozidel jednotlivým vozovnám bude záviset na situaci ve vozovně Komín a plánované vypravenosti. Z důvodu nutnosti zajištění provozu na lince
31 trolejbusy vybavenými alternativním bateriovým pohonem byly nebo budou do vozovny Slatina přesunuty vozy
3321–3330.
Dne 17. května 2024 došlo k najetí vozu
3318 do silničního mostu před královopolským nádražím obdobně jako u vozu
3301 v listopadu 2021, tentokráte však došlo k rozsáhlejším poškozením nejen kontejnerů, ale i samotné střechy. Oprava bude pravděpodobně vyžadovat odvoz karoserie na opravu k výrobci. Střecha proto musela být zbavena mj. veškerých trolejbusových komponent (sběrače, kontejnery, část kabeláže). Trolejbus
3303 odstavený dočasně z důvodu závady hnací nápravy a vozy
3307 a
3310 odstavené z důvodu opotřebení základny sběračů byly během dubna a května opraveny a zprovozněny.
Obnova vozového parku bude pokračovat dodávkou 20 ks trolejbusů Škoda 32Tr, přičemž bude využit celý rozsah opce, a kompletací 10 ks trolejbusů SOR TNS 12. Zařazování nových trolejbusů umožní nejen vyřazování zbylých vozidel typu 21Tr, ale případně i rozvoj trolejbusové dopravy do nových lokalit, ať už výstavbou nových tratí např. na Černovickou terasu nebo na Lesnou a nebo provozem trolejbusů s alternativním bateriovým pohonem na nových trasách mimo trolejové vedení náhradou za autobusy.
číst dále