Modernizace trolejbusů 14Tr
Vzhledem k nedostatečné obnově vozového parku trolejbusů novými vozidly
(zejména z finančních důvodů) se Dopravní podnik města Brna musel koncem 90.
let zabývat jinými možnostmi, jak udržet provoz vozidel na úrovni odpovídající
trendům moderní dopravy. Proto bylo rozhodnuto mimo nákupu nových
nízkopodlažních vozidel 21Tr a později 22Tr přistoupit rovněž k rekonstrukcím a
současně modernizacím starších vozidel 14Tr. Jelikož na vozidlech 14Tr nebyly
do té doby praktikovány žádné velké změny, bylo rozhodnuto modernizovat vozidla
poněkud zásadnějším způsobem. Všechna vozidla 14Tr byla modernizována v
prostorách TÚ vozovny Husovice. Vzhledem k rozsahu modernizací a postupně
zaváděným inovacím není v možnostech autora popsat zcela dopodrobna každý
modernizovaný vůz zvlášt, proto se výčet prací a úprav omezí jen na důležitější
fakta. Případné větší odlišnosti jednotlivých vozů jsou v rámci možností
rozebrány na konci tohoho článku.
Počátek modernizací se datuje na konec roku 1999, kdy z husovických dílen vyjel
vůz ev. č. 3228 (r.v. 1989). Celý proces modernizací byl pak víceméně završen v
březnu 2006, kdy byl dokončen vůz ev. č. 3262 (r.v. 1994). Trolejbusy byly
přistavovány k modernizacím prakticky na základě najetých kilometrů. Celý výčet
modernizovaných trolejbusů 14Tr lze nalézt v evidenci.
Jelikož modernizace probíhaly téměř 7 let, objevuje se na vozech řada zásadních
odlišností, vzniklých díky postupným inovacím. V zásadě lze tedy modernizované
vozy (všechny souhrně označovány jako 14TrR) ještě rozdělit na podskupiny, a to
podle roku modernizace. V evidenci lze tyto podskupiny vysledovat jako
(příklad) "vzor 2003". Pozor, i v rámci "vzorů" se mohou vozy lišit - není v
možnostech článku všechny odlišnosti popsat.
Základní specifikace modernizovaných vozů 14TrR:
|
- kompletní odstrojení původního vozidla až do fáze holého skeletu
- opískování skeletu vozu ve firmě METAL Hády
- dosazení nového předního čela a úprava zadního čela podle vzoru vozů 14TrM
(design ing. arch. Patrik Kotas), zrušení zadní dělící příčky v okně
- antikorozní úprava skeletu
- oprava a nový nátěr nárazníků
- oprava nebo kompletní výměna schrán a dosazení nových vík schrán.
- oprava, případně obnovení oplechování střechy
- nové oplechování skeletu a nový nátěr vozidla dle vozů 14TrM (návrh ing. arch.
Patrik Kotas) včetně nového olištování vozu
- dosazení nového děleného předního skla (včetně zasklení předního transparentu)
a zadního celistvého skla Splintex, příp výměna dalších skel
- dosazení nových schodů
- dosazení nových podběhů
- nové plastové lemy blatníků
- dosazení vnějšího a vnitřního optického a akustického informačního systému
BUSE Blansko včetně nového palubního počítače BS 100, osazení vozů soustavou
RIS (RIS viz samostatný článek)
- nové, moderní řešení interiéru -> sedadla C.I.E.B / Vogelsitze, oranžový
komaxitový povrch madel, protiskluzová antistatická podlaha Altro / Anvitrade,
nová zářivková tělesa SEC Nitra, nové obložení bočnic a stropu.
- repase ostatních prvků interiéru -> oprava topných těles, ventilačních klapek,
dveří a dveřních pohonů
- kompletní generální oprava zadní hnací a přední nápravy, trakčního motoru a
ostatních podvozkových skupin za použití nových nebo repasovaných komponentů
- repase a oprava všech rozvodů vzduchových okruhů
- repase nebo výměna sloupku řízení, repase předlohy pedálů a dosazení nových
pedálů PAL
- dosazení systému centrálního mazání Tribotec (nový název firmy, dříve Tribos)
- dosazení nových laminátových sběračů Lopour / ESKO včetně nových botek ESKO
(pokud již vůz není takto vybaven)
- dosazení stahováků RAILTECH Delachaux France
- repase sběračové základny
- repase a oprava skříně s odpory na střeše vozu včetně nového nátěru
- repase a oprava pochůzkových chodníčků na střeše vozu
- kompletní repase původní elektrovýzbroje za použití původních komponentů,
menší dílčí úpravy (viz dále - odlišnosti "vzorů")
- oprava kabiny řidiče včetně dělící přepážky (instalace skříně RIS místo
zrušeného okna za sedadlem řidiče, úprava dveří kabiny dosazením posuvného
výdejního okénka)
- dosazení nového sedadla řidiče C.I.E.B. K-Bass
- dosazení osvěžovací jednotky kabiny řidiče Trav-l-Cool
- dosazení kompletně nové palubky řidiče
- dosazení nových protislunečních stahovacích rolet řidiče
|
Doplňující specifikace vozů 14TrR "vzor 1999":
|
- dosazení zářivkově podsvětlených transparentů BS 110
- ponechání původních ovladačů na pultě řidiče
- první modernizované vozy tohoto vzoru nemají osvěžovací jednotku kabiny řidiče
Trav-l-Cool, na některé vozy dosazena později
- některé z vozů mají ponechány původní (pouze vyměněné) hliníkové lemy blatníků
- pomocné pohony prvních vozů tohoto vzoru -> původní elektromotor MG 132 (600
DC) pohání přes řemeny původní čepradlo serva a původní alternátor (celé
soustrojí je repasováno), nově dosazený kompresor Hydrovane je přes pružnou
spojku přímo poháněn repasovaným elektromotorem MG 112 (600 VDC)
- pomocné pohony následných vozů tohoto vzoru -> původní elektromotor MG 132
(600 DC) pohání přes řemeny původní čepradlo serva a původní alternátor (celé
soustrojí je repasováno), nově dosazený kompresor Hydrovane je přes pružnou
spojku přímo poháněn asynchronním elektromotorem Siemens, napájeným ze
spínaného statického měniče Di-Elcom (600 DC / 380 AC)
|
Doplňující specifikace vozů 14TrR "vzor 2003":
|
- dosazení LED - DOT transparentů BS 210
- později modernizované vozy mají rovněž vnitří tabla BS 170
- kompletní repase palubní desky a bočního ovládacího pultu řidiče za použití
nových ovladačů EAO a ostatních nových prvků
- dosazení nových bezúdržbových gelových akumulátorů Topin nebo Energear (2x
12V, 210Ah)
-
- dosazení statického měniče Cegelec SMTK 7,5Z (600 DC / 380 AC)
- nově dosazený elektromotor Siemens (380 AC) napájený měničem pohání přes
řemeny čerpadlo serva; v případě ztráty trolejového napětí je tento
elektromotor po dobu cca 10 sekund napájen měničem, který je krátkodobě schopen
z palubního napětí 24V generovat napětí 380 AC pro chod motoru serva (tzv.
funkce záskoku), funkce posilovače řízení je tedy zajištěna i po dobu průjezdu
např. odizolovaným úsekem
- nově dosazený kompresor Hydrovane je přes pružnou spojku přímo poháněn
elektromotorem Siemens (380 AC) napájeným ze spínaného výstupu měniče
|
Doplňující specifikace vozů 14TrR "vzor 2005":
|
- vozy jsou prakticky shodné se "vzorem 2003", jsou však dosazena repasovaná
původní sedadla
|
Odlišnosti vozů 14TrR v rámci jednotlivých vzorů:
|
- vůz ev. č. 3224 má odlišně krytou osvěžovací jednotku kabiny řidiče Trav-l-Cool
- vozy ev. č. 3243, 3249 a 3264 mají opačně namontovanou osvěžovací jednotku
kabiny řidiče Trav-l-Cool
- vůz ev. č. 3247 má zkušebně jiný typ laminátových sběračů Lopour (u botek
ohnuté nahoru)
- vůz ev. č. 3265 má zkušebně plastové přední dveře s lepenými skly
- na voze ev. č. 3256 byl i po modernizaci zachován původní zkušební silový blok
s IGBT tranzistory
- vůz ev. č. 3221 byl ihned po modernizaci natřen na bílo jako podklad pro
reklamu Flextronics, po uplynutí reklamy opatřen celopolepem Ajax a poté
nalakován do standartního nátěru dle návrhu ing. arch. Kotase
|
Nezanedbatelnou součástí obnovy vozového parku jsou také vozy, které
neprocházejí modernizací v celém rozsahu a jsou na nich vykonávány pouze
standartní generální opravy. Není v možnostech autora popsat každý takto
opravený vůz dopodrobna, výčet se proto zaměří pouze na základní odlišnosti
těchto vozů oproti modernizovaným vozům 14TrR popsaným výše.
Doplňující specifikace vozů 14Tr po GO:
|
- ponechání původních čel a cedulových linkových orientací
- ponechání původních repasovaných sedadel
- dosazení statického měniče Cegelec SMTK 7,5Z (600 DC / 380 AC)
- nově dosazený elektromotor Siemens (380 AC) napájený měničem pohání přes
řemeny čerpadlo serva
- repasovaný pístový kompresor je přes řemeny poháněn elektromotorem Siemens
(380 AC) napájeným ze spínaného výstupu měniče
|
Odlišně jsou řešeny pomocné pohony na voze ev. č. 3217:
|
- dosazení dvou statických měničů Di-Elcom (první měnič umožňuje funkci záskoku)
- nově dosazený elektromotor Siemens (380 AC) napájený prvním měničem pohání
přes řemeny čerpadlo serva
- repasovaný pístový kompresor je přes řemeny poháněn elektromotorem Siemens
(380 AC) napájeným z druhého spínaného měniče
- plnohodnotná klimatizační jednotka kabiny řidiče Di-Elcom napájená z prvního
měniče.
|
(autor: Verusha | Poslední změna: 14. 5. 2006 )